verdegaalIk kreeg een exemplaar van het nieuwe boek van Erica Verdegaal opgestuurd met de vraag om daar een recensie over te schrijven. Ik doe dat graag, want ik vind Erica Verdegaal heel erg goed. Ik volg haar al langer en veel van mijn eigen ideeen die ik wel eens in dit blog schrijf over geldzaken (over hypotheek aflossen, schulden, lenen, sparen, beleggen) zijn op haar ideeen gebaseerd.

Ik zal de komende tijd elke keer een stukje schrijven. Ik heb gelezen dat een andere blogster ‘Lekker leven met minder’ het ook zo aanpakt. Nou ja, we hebben niet helemaal dezelfde lezersgroep, hoop ik.

Het boek heet ‘Waar doen ze het van? Hoe je rijk wordt. En blijft’. Op het voorblad een rijtje huizen waartussen een verbouwde met een zwembad en een helicopter op het dak. Daar zit veel van het boek in besloten: het gaat haar om normale mensen met normale gezinnen en normale banen en normale levens. Het ene gezin wordt rijk, de buren niet. Waar zit hem het verschil?

Het eerste hoofdstuk heet ‘Sluit ogen en oren voor valse profeten’. Ze geeft vier tips: Trap niet in de verleidingen van verkopers. Houd je doof voor mensen die beweren dat geld niet gelukkig maakt. Wees kritisch op mediaberichten. Laat je niet beetnemen dat jij de economie moet steunen door te consumeren.

Over dat laatste: wow, dat is een eye-opener. Ook Rutte zegt dat we niet moeten sparen maar moeten consumeren om de economie aan te jagen. Wat een onzin. Mijn aankoop van een TV zou de Nederlandse economie helpen, is het echt zo simpel? Ik geloof daar niets van en Verdegaal geeft me gelijk. Economie is een ingewikkelde zaak, zo is een sterke euro slecht voor de export maar gunstig als je op vakantie wilt. En zo is een hoge rente slecht voor beleggers maar goed voor spaarders. Dus wat is beter: hypotheek aflossen of consumeren? Wie weet het? Verdegaal zegt:  ‘Als de consument op zijn centen past, let de economie wel op zichzelf.’

Een probleem voor herstel van de slechte Nederlandse economie (die slechter herstelt dan in omringende landen) is onze hoge schuldenlast: onze hypotheken. Herstel van de Nederlandse economie kan alleen als we onze schuldenlast naar beneden brengen, dus onze hypotheken massaal aflossen.

Minder schuld = meer vermogen en meer onafhankelijkheid. Als je rijk wilt worden zul je moeten aflossen, en wel zo snel mogelijk. Dat zegt Verdegaal, en ik sluit me helemaal bij haar aan.

Deel 2 van deze serie over dit boek.

Hier het vorige blogje over geldzaken in het huishouden.