Segrijnslakken: gratis lekker vlees (2)


segrijnslakkenbakDit is mijn segrijnslakkenkwekerij. Vorig jaar heb ik al eens een blogje geschreven over segrijnslakken rapen en opeten. Segrijnslakken zijn eetbaar, heten in het Frans escargots petits gris, en dan klinken ze heel lekker. Segrijnslakken lopen massaal over de stoep na een regenbui: grote tuinslakken met grijsbruine slakkenhuizen.

Ze zijn niet inheems, maar omdat ze overal ter wereld gekweekt (kweek je slakken of teel je ze?)  worden, komen ze wereldwijd voor en zijn ze op veel plaatsen een plaag. Van de huisjesslakken in je tuin zijn het de vervelendste: ze eten frisse verse blaadjes, terwijl die andere kleinere huisjesslakken houden van rottende bladeren en andere troep. Segrijnslakken eten je slaplantjes op als je niet oplet.

Slakken zijn wel de gemakkelijkste dieren om te jagen, en dat mag, je hebt geen jachtvergunning nodig, ze zijn niet beschermd. Dus dit jaar gaan we aan de segrijnslak, al was het maar onzichtbaar door de nasi. Gratis vlees!

plastic bak met gaatjes

Mijn slakkenkwekerij bestaat uit een plastic opbergbak met deksel, waarin ik in de zijkanten met een priem gaten heb gemaakt. Als voedsel dient alles wat mals en groen is, ik let alleen wel op dat het niet giftig is voor mij: dus groenteresten en bepaalde planten uit de natuur die ik zelf ook zou kunnen eten zoals paardebloemblad en zevenblad. Je merkt snel wat ze heel erg lekker vinden: sla en komkommer.

kalk

Ik lees dat ze kalk nodig hebben om te groeien. Ze zouden dol zijn op sepia. Maar de sepia in mijn bak raken ze niet aan, en eierschalen ook niet.

voedsel

De verzorging is niet veel werk. Elke dag frisse malse blaadjes – of een pot met een mals onkruidplantje en zorgen dat de lucht in de bak een vochtig blijft – met een plantenspuit.

bak schoonmaken

Een keer per week haal ik de slakken uit hun bak en sproei de bak goed af onder de buitenkraan – vies werkje, want die slakken produceren veel slijm – met zeep, goed afspoelen en dan slakken terugzetten.

slakken zoeken

Na een regenbui lopen segrijnslakken enthousiast de stoep op. De eerste slak heb ik al gevangen – op een pot met kiemplantjes pluksla, daar heb ik vorige week een blogje over geschreven. De slak zat er nog.

Hier het volgende blogje over mijn segrijnslakken.

Meer tips, ook over segrijnslakken, in mijn boek Sprokkelen.

5 gedachten over “Segrijnslakken: gratis lekker vlees (2)

  1. het doden van slakken met zout is een bijzonder dieronvriendelijke oplossing omdat de slak langzaam letterlijk wordt weggevreten/verbranden. Logisch dus, dat ze proberen te vluchten! Het invriezen van verzamelde slakken is al beter, omdat de dieren langzaam wegzakken in een rusttoestand, en vervolgens bevriezen en sterven. (Wikipedia)

    Like

reageer

