Mijn huis is mijn eigen wollen fijne trui. Het liefst ontvang ik geen bezoek, en al zeker geen mensen die voor mijn boekenkast gaan staan om te zien wat ik heb. Dat vind ik net zo ongepast als in mijn klerenkast kijken. Als iemand langs wil komen spreek ik wel af in de stad.

Maar gisteren hadden we familiedag en dat was bij mij. We waren met zijn zevenen: ik en mijn drie zoons, en mijn schoonzus met twee van de drie kinderen – de derde had Corona. Het was supergezellig, en ja, het was in mijn huis.

De week ervoor had ik er geleidelijk naartoe gewerkt: koelkast schoon, keuken schoon, glazen schoon, oven schoon, check. Maar dan. Mijn twee banken – die ik gewoonlijk in twee verschillende kamers heb staan (in mijn eentje hoef ik geen zithoek) had ik in de zitkamer tot een zithoek gemaakt. Waar meteen de vijf jongeren in ploften.

In de eetkamer had ik van de helft van mijn bureau een eettafel gemaakt – dat had niet gehoeven. Daarop werd het eten en bordjes en zo gezet, maar goed, dat had ook gekund als hij nog bij de rest van het bureau had gestaan.

Uit de tuin had ik vier eetstoelen geplukt – ik heb gewoonlijk geen eettafel noch eetstoelen. Wat moet ik in mijn eentje met vier eetkamerstoelen die niet lekker zitten? Ik heb twee banken, een wiebelkruk en een bureaustoel. Voor die oncomfortabele eetstoelen had ik vier kussentjes gekocht waardoor ze iets comfortabeler werden. Ze werden direct van de eettafel weggehaald en bij de zithoek geschoven.

Een nichtje kwam binnen en zei direct ‘ik ben hier al zolang niet geweest, het is zo’n gezellig huis’ en ik glom. Een deel ging de keuken in om pizza’s te maken. Een ander ging koffie zetten, iemand wilde thee met suiker – oeps, ik drink geen thee en heb geen suiker in huis. Maar we vonden een oplossing. Iedereen voelde zich thuis, iedereen deed zijn ding.

En nu? Voorlopig laat ik het allemaal zo staan. Een zithoek, een eethoek, een bureau. Het lijkt wel een normaal huis in plaats van een studentenkamer (ik ben 62). Het is inderdaad echt gezellig.

Alleen heb ik wel de fietsen weer in de zitkamer gezet.