beweeg

Hoe ik mezelf dwing om te hardlopen


De eerste week van mijn “zomerbewegen” is gelukt.
Ik heb zes dagen hard gelopen. S morgens vroeg meteen sportschoenen en sportkleren aan en eerst hardlopen op de dijk langs de Rijn. Ik heb een schema voor absolute beginners nog wat vertraagd: van vijf keer een minuut, zit ik nu op vijf keer anderhalve minuut, afgewisseld met een minuut wandelen en uithijgen :). Ik weet, het is niet veel, maar ik ben er heel tevreden mee en absoluut trots op mezelf.
Ik heb uitgebreid gegoogeld op looptechniek, want ik zit echt niet te wachten op blessures. Nu loop ik op de voorvoet, waarna ik doorzak tot de hiel: een lekker verend loopje, ziet er op filmpjes en ook bij medelopers goed en natuurlijk uit. Bij mij ook natuurlijk, 🙂 En ik heb echte loopschoenen, behoorlijk afgeprijsd en niet zo duur maar wel van Nike. Die zitten echt heerlijk, die had ik veel eerder moeten hebben.
Ik ben deze week twee keer heen en weer gefietst naar mijn werk, 40 kilometer per dag. Een dag moest ik al om half zeven vertrekken, en dat was de dag dat ik niet hard heb gelopen. Dat vergeef ik mezelf.
En ik heb een springtouw. De handvatten zijn van het stuur van een weesfiets, het touw zelf is een electriciteitssnoer. Gratis dus, want voordat ik geld uitgeef aan een echt springtouw – ook al zou dat maar vijf euro zijn – wil ik het touwtje springen eerst uitproberen: wie weet is het een eenweekse bevlieging. Het springen gaat nog wat moeizaam, ik ben bang dat ik over mijn touw struikel. Gek, daar had ik 45 jaar geleden geen last van.
Toen dacht ik dat ik onsterfelijk zou zijn. Nou dat ben ik vast niet.

Advertenties

6 gedachten over “Hoe ik mezelf dwing om te hardlopen

  1. Je zou een loop clinic kunnen volgen. Het kost wel wat maar je krijgt een goede begeleiding om blessures etc. te voorkomen. Bedenk wel dat na je 30e de kans op (spier) blessures enorm toe nemen. En dat is het niet waard. Ik hoop dat je veel lol beleefd aan hardlopen, ik heb het ook jaren gedaan. Ik ben nu overgestapt op wandelen, iets minder blessure gevoelig.

    Like

  2. Zo herkenbaar , vroeger deed je het allemaal zonder er bij na te denken . Bokkie springen en hoe meer kinderen naast elkaar gingen staan hoe spannender, Als ik nu mijn kleinzoon klim en klauter staaltjes uit zie halen , houd ik m’n hart vast , terwijl ik vroeger zelf ook van alles uitprobeerde.
    Succes met het hardlopen , je moet het wel leuk blijven Er wordt zelf gezegd dat een stevig wandel tempo zeker zo goed werkt en beter is voor de gewrichten .

    Like

    1. Ja, elasstieken, bokspringen, en dan steeds moeilijker, verder, hoger: wie dacht aan risico? Nu ben ik al bang dat ik over mijn eigen springtouw struikel.
      Wat mijn hardlooptempo betreft: ik vermoed dat mijn ‘versnelling’ minimaal is, het gaat meer om het verende loopje. Ik wil proberen weer wat soepeler te worden, en ben benieuwd hoe ver ik daarmee kom.

      Like

reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s