Het wordt herfst: tijd om een paar wanten te breien. Op de foto zie je de wanten die ik deze week heb gebreid: de buitenkant van sokkenwol en gevoerd met acryl. Hier mijn tips.

tips voor het breien van wanten

  • Brei de linker en rechterwant tegelijk op een rondbreinaald. Ze worden dus altijd hetzelfde, ook bij foutjes!
  • Begin bovenaan bij de vingertoppen. Brei op dezelfde manier voeringwanten, en brei ze bij de pols vast in de want. Op deze manier eindig je bij de boorden, die je dan kan breien van een van beide wollen of misschien wel in streepjes tot de wol op is of zo lang je ze wil.
  • Brei de buitenwanten van sokkenwol met polyamide en de voering van resten uit de wolmand, het liefst van acryl. Polyamide is sterk en blijft lang mooi, acryl is lekker warm.
  • Ik dacht dat een bol sokkenwol wel genoeg zou moeten zijn, maar dat was niet zo. Daarom zijn de boorden een andere kleur en dikte, maar ik vind het zelf er prima uitzien. Voor de voeringwant heb ik ongeveer een halve bol dikke goedkope acryl gebruikt. Ik heb hiervan ook de boorden gebreid.
  • Voor je de binnen- en buitenwant aan elkaar breit, moet je eerst draadjes afhechten. Dat ben ik vergeten, en nu kan ik er niet meer bij! Stom!
  • Als je de binnenwant in de buitenwant stopt om ze aan elkaar te breien, moet je de binnenwant binnenste buiten keren zodat de gladde tricotkant tegen je hand aanzit. Ook dat ben ik vergeten. Stom!

Veel plezier!