Gisteren ben ik met Zoon2 naar Gorssel geweest: Met de trein naar Zutphen, daar twee OV-fietsen pakken en dan een kleine 10 kilometer fietsen door het prachtige IJsselland daar. Nou daar is niks mis mee als aanloopje.
In Gorssel staat het museum MORE met de grote verzameling Nederlands Realisme van Melchers. Charley Toorop, Carel Willink, Edgar Fernhout, Pyke Koch en nog wat namen. Voor een groot deel bekend werk. Op de bovenverdieping een schitterende tentoonstelling van Euan Uglow met meer dan 50 naaktportretten.
Een film van 15 minuten toont wat een egocentrische vervelende man hij moet zijn geweest, maar ook hoe hij te werk ging. Op een tafel lag zijn model, een graatmagere jonge vrouw, en op de muur achter haar had hij puntjes gezet om haar elke dag weer in exact dezelfde houding te manoevreren. En daar lag ze, hele dagen, weken, maanden misschien wel: wat een baan. En hij maar roken, rondlopen, interviews geven, meten en schilderen. Nee, daar heb ik niks mee. Maar het uiteindelijke schilderij is fantastisch.
Op de terugweg kwamen we toevallig bij de sluis van Eefde uit. We mochten overal komen en hebben uitvoerig vanaf de brug de werking van de sluis bekeken. Ze zijn bezig met een tweede schutsluis. Mooi vind ik dat, ik hoop op een herwaardering van onze kanalen en op nog veel meer vrachtvervoer per schip. Laten we de afgesloten kanalen weer open maken en duikers vervangen door bruggen zodat uiteindelijk al het bulkvervoer weer per water kan. Nederland Waterland.
En daarna fietsten we terug naar station Zutphen, leverden onze fietsen weer in, aten een hapje en gingen terug naar huis. We concludeerden dat ons doel weliswaar MORE was geweest, maar we uiteindelijk op de fiets en bij de sluis van Eefde echt uit onze dak waren gegaan.
Topdag.
“Duikers vervangen door bruggen”? Duikers voeren een (watervoerende) buis onder een kanaal of rivier door. Bruggen maken het oversteken van een kanaal of rivier mogelijk door mensen, al of niet in combinatie met een middel van van vervoer. Maar ik ken geen duikers waardoor mensen een rivier of kanaal kunnen kruisen. Wel tunnels.Maar die hoef je niet te vervangen door bruggen om een waterweg weer bevaarbaar te maken. Kortom: ik snap iets niet.
LikeGeliked door 1 persoon
Waarschijnlijk heb ik me niet duidelijk uitgedrukt. Het Apeldoorns Kanaal is buiten gebruik gesteld. Nieuwere wegen worden niet meer door middel van een brug over het kanaal geleid, maar het kanaal wordt met een grote duiker onder de weg door geleid. Zo wordt het kanaal onbevaarbaar.
LikeLike
Hoi Jan. Je reactie was in de spambox terechtgekomen, en daar vis ik hem nu weer uit.
Duikers vervangen door bruggen? Dat vind ik juist een heel goed idee. Het gaat me om de kleinere wegen, fietspaden, plattelandswegen waar beken via duikers onderdoor worden geleid. Goedkoop, maar niet prettig voor dieren (tenzij je voor ecoduikers kiest, maar dat is wel veel duurder), de beek verdwijnt uit het zicht en het landschap vervaagt. Een bruggetje over een beek is zoveel leuker. De beek wordt zichtbaar, het landschap leesbaar, voor dieren wordt de weg oversteekbaar (ondersteekbaar).
LikeLike
Een duiker maakt het mogelijk om water onder een weg (of kruisend water) door te voeren
Vervangen van een duiker door een brug kan natuurlijk als een weg het water kruist. Bij kruisende waterga
LikeGeliked door 1 persoon
Een duiker maakt het mogelijk om water onder een weg (of kruisend water) door te voeren
Vervangen van een duiker door een brug kan natuurlijk als een weg het water kruist. Bij kruisende watergangen is een brug geen optie. Als (nieuwe) wegen een (oud) kanaal als het Apeldoorns Kanaal moeten kruisen ligt een duiker voor de hand, want zo’n kanaal is niet meer nodig voor de scheepvaart. We zien wel dat zulke kanalen weer geschikt worden gemaakt voor de pleziervaart, maar bij nut en noodzaak daarvan zet ik vraagtekens. Bij beken en beekherstel deel ik jouw mening dat bruggetjes leuker zijn dan duikers. Maar waterschappen kijken niet naar mooi of lelijk maar naar kosten. En dan zijn duikers in het voordeel.
LikeGeliked door 1 persoon