Bellende buschauffeur: zeg je daar wat van?


Een beetje gespannen zitten Vriendin en ik voorin de bus. De chauffeur houdt eerst een uitgebreid gesprek met zijn baas (vermoed ik) over uren en verlof en vervanging die hij zal regelen, en daarna gaat hij uitgebreid die vervanging regelen. Al rijdende zoekt hij nummers op op zijn scherm links voor hem,  tikt nummers in op zijn mobiel, praat, en kijkt vaker naar beneden dan naar voren. En of hij nu wel of niet naar voren kijkt, hij is duidelijk iets anders aan het doen dan zijn hoofd bij de weg houden; hij is vervanging aan het regelen. Hij wil het geregeld hebben voor hij naar huis gaat.

De bus moet ons veilig van Zutphen naar Dieren brengen omdat er deze week geen treinen rijden op dit traject. Deze chauffeur zal dit traject al tientallen keren gereden hebben, waarschijnlijk 16 keer per dag, dag in dag uit, week in week uit totdat Prorail klaar is met wat ze dan ook aan het doen zijn. Maar dan nog, maakt dat dit veilig?

De laatste tijd is het vaak in het nieuws: rijden terwijl je appt of belt moet net zo behandeld worden als rijden onder invloed. Ook handsfree, want je kunt je hersens niet in tweeën splitsen. Het is bloedlink en dom.

En Vriendin en ik zitten in die bus. Te kijken naar de chauffeur en ons te ergeren. Maar we zeggen er niets van. Als we meer naar achteren hadden gezeten, hadden we het niet gezien.

Had ik er iets van moeten zeggen?

17 gedachten over “Bellende buschauffeur: zeg je daar wat van?

      1. Ja, ergens wel raar, maar ook wel heel begrijpelijk. Ik zou hier heel hard roepen: had er iets van gezegd! maar zelf had ik in zo’n geval denk ik me ook alleen maar stilletjes zitten ergeren…

        Liked by 1 persoon

  1. Het is lastig als je echt daar zit denk ik. Ik weet niet of ik wat gezegd zou hebben, en ben echt niet op mijn mondje gevallen. Ik zou het ook wel ergerlijk gevonden hebben wat hij aan het doen was. Je veiligheid is toch in zijn handen.

    Liked by 1 persoon

  2. Ja absoluut iets van zeggen! Hij brengt dus levens in gevaar. Niet verstandig om niets te zeggen als we willen dat er ooit iets veranderd. Misschien kan je alsnog een melding doen bij het vervoersbedrijf.

    Liked by 1 persoon

reageer

