Opruimen 55: Weg met de rumtopf, laarzen en een compostvakluikje


Nog steeds doe ik bijna wekelijks spullen weg. Kamers worden leger en kunnen daardoor anders gebruikt worden, waardoor ik anders tegen spullen en ruimtes aankijk. Hoewel Huis veel beter is dan twee jaar geleden, heb ik nog steeds teveel spullen en te weinig ruimte.

De speelkamer met grote ronde tafel, waar Zoons en Huisgenoten nachten doorhalen met bordspelen, is ook logeerkamer voor gasten via Vriendenopdefiets. Die kamer moet er dus goed uitzien en het moet niet te veel moeite kosten om die goed te houden. De kamer ernaast wordt tijdelijk bewoond door Huisvriend. Op de tweede verdieping wonen twee Huisgenoten, en is de derde kamer een logeerkamer annex rommelhok.

Zoons willen een spel spelen, en zetten de grote Rumtopf die ter versiering op tafel staat, zolang op de grond. Daar staat hij dan een week, tot de kamer weer als gastenkamer ingericht wordt, en ik de Rumtopf weer op tafel zet. Eigenlijk staat hij daar ook in de weg. Ik zet hem zolang even bij mij in de slaapkamer. Daar staat hij ook in de weg. Rumtopf verdwijnt naar het rommelhok. Het is een prachtig ding, maar eigenlijk staat hij alleen in de kelder, rommelhok en schuur niet in de weg. Ik heb hem nog nooit gebruikt. Elk jaar denk ik weer dat het leuk is om de gigagrote bramenoogst op rum te zetten. Maar ik heb het nog nooit gedaan. Nog een keer loop ik met de pot door mijn huis, en dan gaat hij in een tas en naar de winkel van Terre des Hommes. Daar vindt de verkoopster hem ook prachtig, hij wordt zeker snel verkocht en zal goed trechtkomen, en zal goed geld opleveren wat ook goed terecht komt. Dubbel goed dus. Plus dat ik niet meer met een illusie heen en weer hoef te lopen. Drie keer goed dus.

Dan de laarzen. Vroeger had iedereen toch laarzen? Wij gebruiken ze nooit meer. Misschien omdat we in de stad wonen, vroeger woonde ik in een dorp met meer zand en plassen. Ik weet het niet. Het zijn uitstekende laarzen, niets mis mee, maar ik heb echt al 15 jaar geen laarzen aangehad. Ook de laarzen sjouw ik regelmatig van kamer naar kamer. Ze staan overal in de weg. Ik zet ze in de gang. Als de Emmaus weer open gaat, breng ik ze weg. Ook die komen vast terecht bij iemand die ze echt goed kan gebruiken. Bij mij staan ze onnuttig te staan en plek in te nemen.

Maar ik heb ook een fout gemaakt, iets weggegooid dat beslist niet weg had gemogen. Ik heb een compostvat, en daar hoort een luikje bij. Ik heb dat luikje weggegooid! Vorige week al, dus het is gruwelijk echt weg. Ik zag dat groene ding en er ging geen lichtje branden en toen heb ik het weggebracht en in de kliko gegooid. Dom, dom, dom. Nu glijdt mijn keukenafval door de open klep naar buiten, zo onhandig. Daar moet ik iets op verzinnen, maar ik weet nog niet wat.

En zo hobbelen we verder

3 gedachten over “Opruimen 55: Weg met de rumtopf, laarzen en een compostvakluikje

reageer

