Kiezen tussen een schort of vlekken


Daar in Ommen zag ik een vlek op mijn schone T-shirt en nog een en nog een. Volgens Vriendin kon het echt zo niet, zij zou inderdaad nooit en te nimmer een shirt met een vlek aantrekken. En gelijk heeft ze, vlekken staan slordig, verlopen,  onverzorgd, slonzig – hebben we hier nog meer mooie woorden voor? Vooral vlekken voor, waar je slabbetje zou moeten hangen zeg maar.

Ik steunde dat het of dit shirt of het shirt van de vorige dag moest wezen, en daar had ik ook al in geslapen. Nou dan helaas pindakaas, toch maar de vlekken en zolang we in de bewoonde wereld waren met een vestje erover.

Maar ik had dat shirt dus op het laatste moment in de rugzak gedaan ter vervanging van een ander waar ik een vlek in zag zitten. Beide shirts waren schoon, waren zo de wasmachine uitgekomen.

Ik ben een echte kruk in wassen. Ik gooi alles door elkaar in de machine, wasmiddel erbij, en dan verwacht ik dat alles er brandschoon weer uit komt. Niet dus, op het jurkje dat ik nu aanheb zag ik net ook een vlek, dat was slagroom herinner ik me nog goed.

Nu kan ik veel energie steken in het verwijderen van vlekken, en ik ga zeker nog een poging wagen. Maar voorkomen is beter. Terug naar het schort van oma dus. Koken en eten met een schort aan. Niet zo’n half schort waar ik nooit de zin van heb ingezien, maar een schort dat je om je hals knoopt of hoe dan ook.

Heb jij een schort aan tijdens het koken? En tijdens het eten? Of mors je nooit? Of ben jij een ster in vlekverwijderen? 

21 gedachten over “Kiezen tussen een schort of vlekken

  1. Mijn vriendin en ik zijn beide niet zo handig… en we maken dus heel snel vlekken in onze kleding. En het liefst op oncharmante plekken. We hebben een knalroze schort, juist om dit soort grappen te voorkomen.

    Liked by 1 persoon

  2. Raar toch, ik maak zelden of nooit vlekken, mijn dochter ook niet. Mijn zoon is er kampioen in.
    Ik draag dan ook nooit een schort. Ik denk wel dat anderen de vlekken niet zo opmerken dan dat je zelf doet.
    Behalve je vriendin dan.
    Groetjes,

    Liked by 1 persoon

    1. Ik weet niet, mijn moeder maakt ook vlekken, kan al net zo slecht wassen als ik, doet ook tientallen jaren met haar kleren, en loopt dus meestal in een shirt met vlekken. Mij valt het altijd direct op.

      Like

  3. Ik doe altijd schort aan bij het koken en met eten. Anders zou het bij mij ook een zooitje zijn. Goh, ze moeten jou niet voor een wasmiddelenreclame hebben. Of misschien juist wel. Dat je omvalt van verbazing dat alles schoon uit de wasmachine komt.

    Liked by 1 persoon

  4. Nog nooit een schort gebruikt en heb bijna nooit vlekken. Ik was met natuurlijke middelen (wasnoten, zelfgemaakte zeep en azijn) op 30°. Maar we dragen weinig lichte kleuren, dus misschien zijn die vlekken er wel maar zie je ze niet 🙂 Voor vetvlekken werkt ossengalzeep goed.

    Liked by 1 persoon

    1. Hmm, ik doe duidelijk iets fout.mik heb veel kleren met vlekken. Die ik er overigens bijna altijd wel uit haal, met ossengalzeep, zuurstof, biotex, en als het dan nog niet lukt dan is het jammer dan.

      Like

  5. ’n schort??
    Nee op gevaar af dat ik zo meteen bij het koken een enorme vlek (of meerdere) in
    de kleding oploop, ik heb zelden huishoudelijke vlekken. Terwijl ‘k bij het schilderen of soortgelijk kluswerk de vlekken ook gerust op de rug heb zitten, vraag me niet hoe ik dat dan voor mekaar krijg

    Liked by 1 persoon

  6. Altijd een schort! Ook bij het persen van een sinaasappel. Zo’n halve heb ik ook, maar dan groot genoeg om het boven je boezem te dragen.
    Die vlekken …. ossengal stift kan lukken en anders Vanish Oxy Action, maar dat is wel heftig. En met schort, heb je er veel minder. Een slabbetje bij het eten, dat gaat me te ver. Zo’n groot servet heeft dan nog wel wat…. Damast natuurlijk!

    Like

    1. Nee geen slabbetje. Mijn oma gebruikte altijd een servet dat ze met prachtige zilveren haakjes vastspelde. Waar zouden die gebleven zijn? N kettinkje met klemmetjes aan het uiteinde, zo mooi…..

      Like

reageer

