Mijn tuin, groene oase in de stad


IMG_20170724_174530Mijn tuin is georganiseerd wild. De eik domineert de hele buurt. Een laurierkers mocht van mij uitgroeien tot een boom, links van de eik op de eerste foto. Er staat ook nog een vlier, waarvan je op de foto rechts nog net een deel van de kruin ziet, die onder de eik tot zo’n zes meter hoog is uitgegroeid. In de donkere hoek onder de eik woont Egel.

IMG_20170726_090916De tuin ligt lager dan het terras. Op de tweede foto het trapje bij de keuken. En mijn schilderspullen op de vloer in de keuken, en mijn avocadoboompje dat helaas niet meer leeft, vrees ik. Rechts zie je nog net een deel van de braam.

Het lage tuindeel heb ik volgestort met grind, waaromheen voornamelijk inheemse planten. Het voorjaar begint met een geel tapijt van speenkruid. Niet veel later komen duizenden sneeuwklokjes mijn humeur opvrolijken. Dan is er een tijdje niets tot aan de massale bloei van Robertskruid en wederik. Op dit moment is de helft van de tuin bedekt met Groot Heksenkruid. Een vrij zeldzame plant, behalve bij mij. Ik zelf heb daartussen vooral inheemse eetbare planten geplant, die wel tegen een stoot schaduw kunnen: daslook, braam, framboos, bloedzuring, aalbes, zwarte bes en bosaardbei.

IMG_20170724_174610Een paar jaar geleden heb ik de regenpijp afgekoppeld via een gootje en waterval met klinkers en grind. Het is leuk om tijdens een plensbui het water naar beneden te zien storten, maar dan moet je wel in de tuin staan. Tussen het grind in de onderste bak groeit bosaardbei.

IMG_20170724_174548Het meest gebruikte deel is het terras. Niet fraai maar wel functioneel. Op de foto de eettafel uit de eetkamer, nu even beschermd door een groot zeil. Tussen de oude betontegels vindt bosaardbei voor zichzelf plekjes. Poes zit onder het balkon en geniet. Er zit een knoop in het gordijn, want ik ben de plint eronder aan het schilderen.

IMG_20170726_101507Tenslotte de schuur, de regenton en nogmaals de braam. Bijna elke vierkante meter van de tuin staat wel ergens op een van de foto’s, alleen het hoekje van de vlier niet. Meer is het niet, maar kun je je voorstellen dat ik het heerlijk vind om een dag thuis te zijn met mooi weer?

 

12 gedachten over “Mijn tuin, groene oase in de stad

  1. Wat een oase! Wat een leuk idee, dat loskoppelen van de regenpijp! Helaas staat (in DK) de schuur (het enige ding met een schuin dak waar we een goot onder willen gaan maken – huis heeft rieten dak en geen goten) op het laagste punt, anders wist ik nu hoe we de vijver daar van water moeten voorzien… Heerlijke tuin heb je! (Maar ik had ook niet anders verwacht eigenlijk 😀 )

    Liked by 1 persoon

  2. Dat kan ik me helemaal voorstellen dat het fijn is om een dag in de tuin te zijn.
    Georganiseerd wild in een stadstuin vind ik mooi.
    Er valt veel te kijken ondanks dat je tuin klein is , heel gezellig !

    Liked by 1 persoon

reageer

