Warme maaltijd: bramentaart


En toen was het ineens bramentijd….

Ik heb bramen tegen de tuinmuur, echte prikbramen om te voorkomen dat mensen makkelijk binnen komen. En die geven elk jaar superveel bramen. Gisteren zaten er al een paar zwarte aan, maar die waren niet lekker. Vandaag begint de overvloed.

Dit is een goed bramenjaar, als het weer zo blijft kan ik wel 50 potten jam maken. Maar wat moet ik met 50 potten jam en waar haal ik 50 potten vandaan?

Ik besluit dat bramen onderdeel worden van de warme maaltijd. Als cranberrysausvervanger bij vegetarische vleesvervangers of als appelmoesvervanger. Om het begin van de bramentijd volop te vieren heb ik vandaag als warme maaltijd een bramen-cheesecake gemaakt.

Als bodem verkruimelde ik speculaasjes en vermengde de kruimels met roomboter. Daarop smeerde ik een laag opgeklopte slagroom gemengd met witte kaas. En daarop 400 gram bramen, die ik had fijngeprakt en ook nog even had gekookt. Ik weet niet waarom, het voelde wel goed.

Zit hier alles in van de schijf van vijf? Koolhydraten check, eiwit check, vet check, groente en fruit check, water check.

Wij genieten. Pluk jij bramen?

 

2 gedachten over “Warme maaltijd: bramentaart

reageer

