Hoe klinkt een egel in de tuin


Nee, er ligt geen egel in de put. Gelukkig maar.

Toen mijn huis zo ongeveer gastenklaar was, begon ik aan de tuin. Ook nodig, want de gasten komen morgen op de fiets en geheid dat ze de fiets in de tuin willen zetten en dan komen ze dus achterom binnen. Bovendien: een extra rondje tuinhouden op zondagmiddag voelt als een vrije middag.

Eerder dit jaar had ik besloten om geen laurierkersbladeren en eikenbladeren meer in het compostvat te gooien. Op de plek waar vorig jaar het vat gestaan had, wil nu niets meer groeien. Zelfs klimop mijdt die plek, hoewel die inmiddels overtuigd is dat het daar toch een fijn plekje is. Maar mijn varens, anemonen en lelietjes van dalen zijn daar weggegaan en staan als een heksenkring rond die plek te wachten op betere tijden. Blijkbaar is mijn compost te zuur, en ik denk dat dat komt door het vele eikenblad en laurierkersblad.

Nog een reden om laurierkers drie keer niks te vinden.

Geen laurierkers meer op de composthoop, dus bij de laatste snoeibeurt van de heg van de buren had ik de takken naast het compostvat gegooid. Zucht, dat is uiteraard geen langetermijnsoplossing. Ik loop drie keer met laurierkerstakken en een zak bladeren naar de GFT-kliko in de straat. Maar als ik dan nog een bergje wil wegwerken, word ik onthaald op vervaarlijk gegil.

Dat is egel! Wow, zit die daar! Die egel laat zich dagelijks zien en horen, maar onder de laurierkerstakken heeft hij dus zijn knus huisje gebouwd. Hopelijk wordt dat een nestje, is dit een vrouwtjesegel, en heb ik straks jonge egeltjes.

Welk geluid maakt een egel?

Hoe klinkt een egel? Hij gilt dus als hij boos is. Bij gevaar maakt hij geen geluid, dan rolt hij zich op, wat bij een aanstormende auto geen effectieve verdediging is. Verder kan hij smakken en snuiven als hij geniet van eten, en sissen en snuiven bij opwinding. Maar die van mij klinkt als een leeggorgelend putje. In een van de slaapkamers klinkt de waterafvoer precies zo.

Nou, daar gaat mijn poging om de lauriertakken weg te werken en mijn tuin roddelwaardig te maken zodat de buren niet meer zo afkeurend over de muur, die sowieso veel te laag is, naar binnen kijken. Egel gaat voor, het is duidelijk zijn lustoord.

 

 

8 gedachten over “Hoe klinkt een egel in de tuin

  1. Vandaag vond ik een wespennest in mijn tuin.
    Precies de plek die ik voor een egel heb ingericht is nu een wespennest geworden.

    Met een paar liter azijn heb ik het nest proberen te verdelgen.

    Het wespennest in mijn zonneterras heb ik maar aangestoken. Vreemd genoeg blijven daar de wespen nog steeds terugkomen.

    Een egel is er jammer genoeg niet te bekennen in mijn tuin.

    Diervriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

reageer

