Schoonmaken, een spel met niveaus


Eergisteren belde iemand op of hij met een fietsmaat maandag bij mij kan logeren. Dat kan, ik heb twee kamers aangemeld bij Vrienden op de Fiets. Zoon zat naast me, zoon3 is dat, de enige die nog thuis woont, en ik vroeg hem of hij mee wou helpen. T is weer 40 euro he, en wie mijn vorige post heeft gelezen, snapt dat die welkom zijn. Zoon knikt.

Dit is de eerste keer dit jaar, want eerlijk gezegd heb ik het totnogtoe afgehouden. De kamers worden intensief gebruikt door Zoons en hun vrienden, die nachten lang bordspelen doen en hier altijd kunnen slapen.

Maar goed, ik vertel Zoons en vrienden dat de kamers maandag niet gebruikt kunnen worden. Geen bordspel, geen feestje, geen logeerpartij. Vaste huisvriend zegt dat hij dan wel een nachtje naar zijn ouders gaat. 

Goed, lang verhaal, zonder rechte lijnen. Ik besloot vrijdagavond mijn huishouden op orde te brengen. Was en afwas doen, papier, plastic, glas en restafval wegbrengen, opruimen, plantjes water. Gewoon een beetje bijwerken, zoals een normaal huishouden er elke dag uitziet. Ik zie  het huishouden als een spel waarbij je steeds een niveau verder kan. Vrijdagavond was niveau een klaar.

Vandaag was dus poetsdag niveau twee.  Zoon ruimt de speelkamer die nu weer gastenkamer wordt op. Ik doe de keuken, wc, douche,  badkamer, grote logeerkamer, gang, trappenhuis, eetkamer. Alle ruimtes waar de gasten komen maak ik schoon, behalve de kleine logeerkamer, die moet nog maar ik heb even geen zin meer. Als die ook klaar is, heb ik niveau twee gehaald!

Intussen moet ik ook steeds weer terug naar niveau een: we willen eten, dan staat er weer afwas, opruimen kun je ook de hele tijd opnieuw doen. Op allerlei verwachte en onverwachte plekken vind ik was, dus we draaien er nog eentje.

Terwijl ik dit in de tuin zit te typen, kijk ik om me heen en zie vijf peuken liggen en een aantal bierdoppen. Het terras vegen hoort ook bij niveau twee. En dan staat er weer afwas, en dan kan ik was opvouwen, en dan kan de wc wel weer eens, en poes verhaart maar door dus er moet nog eens gezogen worden. 

Maar toch, ik kom verder en verder en weet wel zeker dat ik morgen niveau drie haal. Niveau drie: koelkast, kelder, ramen, houtwerk, schoenen poetsen, de wat onzichtbaarder dingen die ook zo nodig zijn.

Ik lijk Zoon wel, die kan ook zo uitkijken naar het behalen van een volgend niveau in een spel.

4 gedachten over “Schoonmaken, een spel met niveaus

reageer

