thuis

Zomernaaiklus 1: jurk korter maken


IMG_20170712_150320Zoals bijna elke zomer, doe ik ook dit jaar weer een serie zomernaaiklusjes. Echt kleren naaien is niets voor mij: ik ga niet in mijn schaarse vrije tijd weken prutsen aan een mooie blazer. Bovendien valt het resultaat me vaak tegen, net als in de winkel kan de maat wel goed zijn maar je ziet pas hoe het staat als je het past. En dan heb je al weken geprutst he? Wel maak ik mijn eigen ondergoed, en rechttoerechtaan dingen zoals pyjama’s, handdoeken, tasjes en wat je zoal meer nodig hebt in een huis.

In de winter achter de naaimachine zitten, nee: ik krijg dan het garen niet door het oog van de naald geprutst, dus ik naai de hele winter door met een kleur garen. Kunstlicht, ik krijg er vermoeide droge ogen van.

Maar in de zomer, de grote eettafel in de tuin, verlengsnoer, zonnetje, vogeltjes, bijtjes en bloemetjes en genieten. Niet het gevoel hebben dat ik mijn tijd zit te verlummelen, maar leuke dingen maken. Nuttige dingen, dus niet het zoveelste jurkje, maar dingen die al tijden liggen te liggen, wachtend op de lange zomerdagen. Hoesjes, tasjes, dingen met een naadje los, genoeg te doen in huis.

Moet het niet regenen zoals vandaag uiteraard. Maar ik heb vandaag een vrije dag, en die wil ik Nuttig Besteden en Niet Verlummelen, dus ik moest en zou mijn voorgenomen naaiklus doen: een jurk vernaaien tot shirt.

Vorig jaar had ik een superbewuste ecojurk gekocht met model soep. Toch stond hij best, vanwege de soepele stof waarschijnlijk. Maar blijkbaar was hij in de was korter geworden, en wijde te korte jurkjes staan mij elk jaar een beetje slechter. Ik draag hem sindsdien over een broek, als een iets te lang shirt. Ik dacht dat het best kon, maar al studerend voor de spiegel viel me op dat het nog altijd soep was. Te kort voor een jurk, te lang als shirt. Van soepjurk naar soepshirt.

Gewoon korter maken leek me ook niet echt de oplossing, want daar wordt het niet smaller van. Maar vanmorgen lampje! Een naaiklusje zonder naaimachine, zonder garen, zonder naald.  Ik heb het nu aan en dit schreeuwt natuurlijk om een foto: dit zit helemaal goed.

Op de foto het resultaat. Slechte foto hoor, want zo lang zijn mijn armen nou ook weer niet. In het echt kan ik er zo mee de catwalk op natuurlijk.

 

3 gedachten over “Zomernaaiklus 1: jurk korter maken

reageer

