Terreinwacht bij het NIVON


 

Dit Pinksterweekend ben ik weer terreinwacht in Lettelbert, de Nivoncamping in Groningen. Dat is leuk!

Terreinwachtje spelen is een fijne manier om goedkoop nog eens ergens te komen. Het NIVON is bovendien een heerlijke club met prachtige campings en huizen op de mooiste plekjes van ons land. Naast het administratieve werk met computer, kassa en pinapparaat, houdt het werk in: mensen zich thuis laten voelen. Een onervaren moeder met vier meiden helpen met het aanmaken van BBQ en vuurtje, zodat ze terug kan kijken op een geslaagd verjaardagsuitje. Een gezin voorzien van tafel en stoelen. ’s Avonds kampvuur aanmaken. Nou ja, dat soort werk. En genieten van het zonnetje voor de blokhut annex kantoor, want als terreinwacht kun je natuurlijk niet zomaar weg.

Even het volgende stukje lezen:

Ontstaan van het Nivon

Het Instituut voor Arbeidersontwikkeling (IvAO) werd op 16 November 1924 opgericht. Vormgevers waren Koos Vorrink en Piet Voogd. Het voorbeeld was de in 1918 opgerichte AJC, die voor de opleiding van jongeren was bedoeld. De ouderen wilden dat ook wel en zo ontstond de IvAO. Bovendien hadden de vakbond en de SDAP een enorme behoefte een getrainde en geschoolde kaderleden. De IvAO kwam ook voort uit de SDAP (voorloper PvdA) en NVV (Vakbond). Het doel was arbeidersontwikkeling (Instituut voor arbeidersontwikkeling!) er kwamen dan ook snel scholen en onderwijsopleidingen. De meeste mensen hadden toen slechts lagere school!)In 1928 kwam daar de NARV bij. De Nederlandse Arbeiders Reis Vereniging (daar is de link met vakanties en huizen).  En in 1928 werd het eerste Nederlandse natuurvriendenhuis opgericht: Krikkenhaar.Later kwamen daar nog het beheer van de lange afstandwandelpaden bij, met uitgave van bijbehorende gidsen zoals het Pieterpad, Drenthepad en vele andere.

Dat is de geschiedenis van het NIVON in het kort. Nu heeft het NIVON prachtige natuurcampings en natuurvriendenhuizen op de mooiste plekjes van Nederland waar de grond vroeger goedkoop was, op de hei, in het bos, in het veen en andere waardeloze gronden. Het NIVON organiseert cursussen, vakanties. Maar wie kent het NIVON? Als iemand het NIVON al kent, is dat van de langeafstandspaden zoals het Pieterpad. “Oh, ik dacht dat de NS dat deed” hoor ik ook vaak.

NIVONcamping Lettelbert in Groningen is een prachtige kleine natuurcamping. Het NIVON is nog steeds een grote vereniging, maar vergrijzend. Welke jonge groep past bij het NIVON? Er is een grote jonge groep die terug-naar-de-natuur en op-zoek-naar-zichzelf wil, yoga in de natuur, speksteensnijden en mandala-schilderen. Die de Happinez en de Flow lezen. Maar velen van hen willen wel luxe, een eigen badkamer op de kamer en niet zoals in de NIVONhuizen met een gezamenlijke badkamer op de gang.

De NIVONcamping Lettelbert is niet hip-gestyled, maar eenvoudig en groen. Niet hip-groen maar echt groen. Met douches op zonne-energie en afvalscheiding in 5 bakken. We maken ’s avonds een houtvuur met zijn allen.

Het NIVON hoort helemaal bij mij. Zo uniek ben ik toch niet, wie van jullie kampeert wel eens bij het NIVON?

Ja ik weet het, dit stukje is uit 2015, maar gerestyled. Hippe ik.

13 gedachten over “Terreinwacht bij het NIVON

  1. Het NIVON ken ik (50-er) vooral van de wandelpaden en een goede vriendin was jarenlang beheerder van een NIVON-huis. Onlangs heb ik met een gids van het NIVON nabij Arnhem gewandeld. Ik begreep van hem dat het NIVON graag meer jongeren trekt. Een (jonge) medewandelaar kon nu juist regelmatig niet aan activiteiten meedoen, omdat die doordeweeks overdag worden georganiseerd. Een paar suggesties. Als een wandelroute langs een camping gaat, kan een bezoekje mensen wel op een idee brengen. Als het NIVON jongeren wil bereiken, kan het ook de communicatiekanalen van deze groep gebruiken. Dus Twitter, Facebook, WhatsApp, e.d.

    Like

  2. Ik heb aan ’t NIVON veel vakantieplezier te danken. Jongeren kamperen alleen nog op festivals, misschien moet je je daar meer laten zien? Waarom kamperen ze daar? Vinden ze dat ook leuk of is ’t alleen maar goedkoop? Een festival lijkt een groepsgebeuren, maar het zijn allemaal individuen.

    Like

      1. O nee, geen festivalleritis! Dat had ik duidelijk moeten maken. Ik ken jongeren die dat zat zijn en willen ‘doen’ (schrijven) in plaats van consumeren. Die moet je zien te vinden. Zij bezoeken festivals omdat ze niks anders kennen. Jullie hebben de alternatieven.
        Ook groet van Ernst (in dikke trui 🙂

        Like

  3. Ja, het NIVON ken ik ook.
    Maar ik ben ook een oudje.

    Wandelend met mijn wandelvriend overnachtten wij ook bij NIVON.
    Alleen wandelend kampeer ik wild.

    Tjsa, een oplossing om jeugdiger publiek te trekken heb ik niet.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

reageer

