Vijf eenvoudige goede voornemens


Ouder worden houdt ook in dat ik zorgvuldiger met mijn lijf om moet gaan. Toen ik jong was, voelde ik eigenlijk niet dat ik een lijf had. Dat deed wat het moest doen en was onmerkbaar aanwezig. 

Behalve een klein probleem bovenin mijn nek wat opspeelt als ik lang sta of zit, is mijn lijf nog steeds oke. Ik wil dat graag zo houden. Maar ik besef wel dat ik dan waarschijnlijk wel nu iets minder nonchalant moet zijn en mijn lijf beter moet verzorgen. Ik besluit vijf kleine dagelijkse gezonde veranderingen door te voeren.

1.  Koud douchen. Koud douchen is heerlijk en ik heb het jarenlang gedaan. In Afrika had ik geen keus, want uit de warmwaterkraan kwam geen water. Koud douchen was de enige optie, of badderen in een koud bad en dan bakjes water over me heen gooien. Heerlijk, echt geen probleem. Maar hier in Nederland komt er wel warm water uit de knop, en ooh wat een verleiding. Ik stop er mee. Elke dag warm douchen is slecht voor mijn huid en voor mijn weerstand. Ik heb gisteren en vandaag koud gedoucht, met als gevolg dat ik al voor acht uur stond stof te zuigen, zoveel teveel energie. Koud douchen dus.

2. Op blote voeten lopen. Thuis dan he, nog niet op straat. Ik loop binnen nooit op schoenen, altijd op slippers, crocs, skechers of wat dan ook gezonds. Maar echt op blote voeten lopen is goed voor me. Ik zit nu met blote voeten te typen, maar kijk nu naar beneden en zie dat ik dan wel beter mijn nagels moet knippen.

3. Tanden schoon spuiten. Ik heb ijzersterke tanden die ik redelijk verzorg. Ik poets en spoel en peur met stokers. Een keer per half jaar haalt de mondhygieniste tandsteen weg. Ik voel dat dit beter moet om straks tandproblemen te voorkomen, maar flossen is niets voor mij. Ik heb wel eens geprobeerd om met de douchekop of plantenspuit de mondhygieniste na te doen, maar dat lukt toch niet echt. En nou heb ik zowaar een elektrische monddouche gekocht, voor veel teveel geld, en ben daar deze week mee begonnen. Dat is heerlijk, dat past bij mij. Lekker kliederen met warm water en daarna een tandartsschoon gevoel. 

4. Water drinken. Ik drink de hele dag door thee en koffie, en ik ga daar een derde drank aan toevoegen: kraanwater. Vandaag begonnen, ik heb net een fles gevuld met een liter water, en die moet vanavond leeg zijn.

5. Nooit meer met een roltrap. Op het station pak ik altijd de trap, maar gisteren in Utrecht nam ik toch onbewust de roltrap. Raar, geen idee waarom. Nooit meer, ik pak de trap. Kleine moeite, het gaat net zo snel en het is net iets beter voor me.

Deze vijf nieuwe dingen moeten gewoontes kunnen worden. Dit hadden ook al eerder gewoontes kunnen zijn, want ze passen bij mij. Iets wat niet bij me past, houd ik toch niet vol. 

Het rare is, wat ik me dus nu al typende bedenk, dat ik deze dingen wel deed met een strak gezond jong lijf. Behalve de monddouche dan. Dus in plaats van een beetje beter op te letten bij het ouder worden, ben ik juist ongezonder gaan leven. Sportief zolang je jong bent, en bij het ouder worden steeds meer zitten en minder bewegen. Ik ben overtuigd dat je de gezonde gewoontes juist moet volhouden en versterken zodra het lijf ouder wordt.  
Weet je nog een zesde goede gewoonte voor me? Eentje die jou bevalt? Ik lees het graag.

8 gedachten over “Vijf eenvoudige goede voornemens

  1. Koud(er) douchen heb ik eens geprobeerd in Nederland, maar is in Bogotá echt niet te doen haha. Op blote voeten lopen deed ik ook altijd thuis in NL, maar is hier ook niet te doen, loop altijd op pantoffels in huis (nooit op schoenen). Misschien is warm water drinken nog iets voor je? Ik neem naar mijn werk altijd een waterfles mee van KRNWTR en een thermoskan met heet water. Geen thee of koffie, gewoon heet water. Heerlijk! Ohja en expres een andere route nemen naar werk oid om meer te wandelen. Werkt ook goed!

    Liked by 1 persoon

    1. Ja warm water lijkt me een goed idee. Een andere route lopen is voor mij niet echt een optie, ik fiets 21 km om bij mijn werk te komen, inderdaad pak ik drie verschillende routes, afhankelijk van weer en tijd. Maar warm water drinken ipv koffie dat is wel een goeie.

      Liked by 1 persoon

    1. Daar ben ik al zo vaak aan begonnen, maar na een week stop ik dan weer. Wel ligt er altijd een yogamat klaar, ook nu. En naast me ligt een boek over yoga. Dat is geen toeval, want je kent me zo langzamerhand via dit blog, en je hebt gelijk, yoga past bij me. En toch doe ik het niet.

      Like

reageer

