thuis

De meeste mensen zijn niet zo zelfredzaam


Sheila Sitalsing vnd ik wel de beste columniste van dit moment. Ik lees alleen de Volkskrant en de NRC hoor, maar ik vind haar de beste van mijn twee kranten.

Vanmorgen weer zo’n scherpe analyse naar aanleiding van een TV-programma over mensen met schulden. Onze samenleving gaat verontrustend snel de verkeerde kant op. De kant van de zelfredzaamheid, een weg die wordt uitgestippeld door mensen die zelf prima zelfredzaam zijn, van wie de omgeving zelfredzaam is, en als ze al iemand kennen die dat wat minder is, helpen ze wel even duwen. Kortom, mensen uit de kopgroep. Maar het peloton? Nee dus, voor hen is de weg van de zelfredzaamheid veel te zwaar.

Dit zegt Sheila Sitalsing erover.

Een gedachte over “De meeste mensen zijn niet zo zelfredzaam

  1. Of is de samenleving te ingewikkeld voor veel mensen om alles bij te kunnen fietsen. Ooit mee gemaakt dat een waardig oudere man bij het loket van de woningbouwvereniging huursubsidie aan kwam vragen .Hij werd wel zo neerbuigend benadert omdat hij dat niet via een computer kon doen. Ik zag hem kleiner worden en de andere wachtenden keken alsof ze met een alien te maken hadden. Zo triest.
    Ook mensen die het wel goed op de rit hebben en hun enveloppen open maken ,de administratie bij houden zoals zzpers lopen vast en kunnen in de schulden komen.
    Ik denk dat de tweedeling tussen hen die het “goed voor elkaar hebben “en zij die moeten klauwen om mee te komen de oorzaak is van het populisme.
    Zelf denk ik dat dat meer veroorzaakt is door het linkse denken : Iedereen is gelijk en heeft gelijke kansen b.v om een hbo opleiding te volgen en dus goed te gaan verdienen en een pensioen op te bouwen en een huis te kopen en en . . .dan door de liberale kant .Daar is duidelijk dat je kan winnen of verliezen. Met alle respect, Weet dat je een PvdA bent 😉

    Liked by 1 persoon

reageer

