denk mee

Weer een beroepsgroep weg: aspergesteker


Mijn vader was in dienst van de Barones van Twickel. Hij was cantor en hofcomponist. Je leest het goed: mijn vader ja, niet mijn betovergrootopa.

Ik lees in de Volkskrant van vandaag dat er weer een beroepsgroep op uitsterven staat: de aspergesteker. Met hulp van Wageningen Universiteit is daar een robot voor uitgevonden, die 60 tot 75 werknemers vervangt.

En wat gaan die werknemers dan doen?

 

 

 

 

8 gedachten over “Weer een beroepsgroep weg: aspergesteker

  1. Aspergesteken is altijd vooral seizoenarbeid geweest.
    Voor sommige een leuke tijdelijke bijverdienste, maar niet onder de beste arbeidsvoorwaarden.

    Ik ben benieuwd hoe deze machine voor de asperges en aspergeplanten is.
    Ik verwacht dat de velden en planten flink zullen lijden van deze machine.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

    1. Tuurlijk is het seizoensarbeid. Geen asperges, geen seizoen, geen arbeid. Maar seizoensarbeiders gaan na de asperges in het westland aardbeien plukken en nog later kersen en dan appels en zo komt het jaar nog aardig vol.

      Liked by 1 persoon

reageer

