denk mee

Nieuwe tweedeling ligt op de loer


Marine le Pen en Macron zijn beiden door. Wow, de wereld schudt, of zijn we dit over twintig jaar weer vergeten?

Ik ben ook politicus, een heel kleintje, lokaal. Deze week was het belangrijkste nieuws voor mij dat de armen de rekening betalen van de energietransitie. Dat subsidies voor zonnepanelen en andere energieopwekkende en -besparende maatregelen grotendeels terecht komen bij de rijken. Wat logisch is, want ten eerste krijg je alleen subsidie als je zelf nog veel meer geld investeert.  En rijken zijn in het algemeen beter op de hoogte van de regels en hoe het systeem werkt. Logisch, maar ik vind het superzorgelijk.

En dat is dus precies waar ik mee bezig ben: hoe krijg je de grote massa op de duurzame weg? Dat zie ik als DE uitdaging voor de lokale politiek, zeker voor mijn partij de PvdA.

Armen rijden in oude energieslurpende auto’s die immers goedkoper zijn dan de Tesla. Wonen in slecht geïsoleerde huizen, of omdat ze isolatie zelf niet kunnen betalen, of omdat huurbazen niet investeren in hun huizen of omdat huurders dat zelf niet willen omdat de huur dan omhoog gaat. Hebben energieslurpende apparaten die immers goedkoper zijn dan zuinige apparaten. En zo hebben armen inmiddels in verhouding hogere energierekeningen dan rijken. Of zelfs ook in absolute zin want steeds meer dure huizen worden nulopdemeter.

Er ontstaat er een nieuwe tweedeling. De tweedeling tussen de kopgroep in de Tour die de aandacht heeft van de media en fondsen binnenhaalt en door bedrijven gesteund wordt. En het peloton dat voortjakkert zonder steun en probeert de route uit te rijden maar achterop raakt.

De kopgroep redt zich wel. Ze hebben zelf het geld om zich voor te bereiden op de energietransitie zodat ze straks klaar zijn als we van het gas loskoppelen. Meer en meer worden dure huizen gebouwd zonder gas, bestaande huizen verbouwd, met warmtepomp, zonnepanelen, palletkachels. Hun energierekening wordt lager en lager, tot nulopdemeter aan toe. Ze rijden elektrisch en kopen AAAA apparaten. Fantastisch natuurlijk.

Ik maak me zorgen om het peloton. Daarvoor is de overheid namelijk wel verantwoordelijk. Energiezuinig bouwen verplichten, energieslurpende apparaten verbieden. Zorgen dat subsidies niet naar miljoenenvillas gaan, maar naar huurwoningen en goedkope koopwoningen, studentenkamers, bejaardenappartementen etc. Geen geld naar grensverleggende prestigeprojecten, maar doeltreffende oplossingen voor janenalleman.

Leuk die subsidie op zonnepanelen, maar zolang de meesten ook met subsidie de aanschaf nog steeds niet kunnen betalen, is dat een subsidie voor de rijken. Net als de hypotheekrenteaftrek, minder bijtelling bij elektrisch rijden. Dat moet dus anders.

Goede ideeën? Ik lees ze graag!

12 gedachten over “Nieuwe tweedeling ligt op de loer

  1. Ik woon in Ede. Hier heeft de Woningstichting mij verboden om zonnepanelen op mijn huurhuis te leggen want “het huis moet bij vertrek weer in originele staat en die dubbele kosten kunt u niet betalen”.
    Los van het feit dat ik dat wel kan en wil (die dubbele kosten) en of ik ze achter zou willen laten voor de volgende bewoner die er ook profijt van kan hebben. Ik heb dus geen kans, geen keus.
    Hoe zit dat wat de woningbouw betreft in uw woonplaats?

    Liked by 1 persoon

  2. Wellicht is het een idee om op basis van inkomen quota te stellen: zoveel procent subsidie naar bovenmodale huishoudens, zoveel naar modaal en zoveel (een groter deel) naar beneden-modaal. Te betalen uit de opbrengst van boetes voor de grootste vervuilers. Gecombineerd met een stukje bewustwording over efficiënt energiegebruik binnen de mogelijkheden die er wel zijn.

    Liked by 1 persoon

  3. Het is altijd duur geweest om arm te zijn! Hoe betere opleidingen je de kinderen/jeugd kunt meegeven, hoe beter ze later af zijn. Ik ben ook voor een veel betere verdeling van de goederen…maar het gaat niet altijd zo gemakkelijk. Sociale erfenis is in vele gevallen een deurstopper.

    Like

reageer

