Heuptas of rugzak?


Ik was al jong fan van een heuptasje. Zeker als jonge moeder in de tropen liep ik altijd met zo’n ding om. Minizoons had ik op mijn rug – een kinderwagen is helemaal niet handig op een zandpad- en mijn geld en sleutels op mijn heup. Dat was voor de onafscheidelijke bril en mobiel uiteraard. Handige drukke moeder met baan, huishouden en gezin. Handen vrij, spullen bij me, nooit niets kwijt.

Bovendien had ik altijd mijn geld en papieren bij me ook in huis. Ik vind dat je het niet kunt maken om ergens een portemonnee in huis te laten slingeren en dan te verwachten dat de schoonmaakster, die vijftig keer zo weinig verdiende als ik, daar nooit een graai in zou doen. Wie weet onder welke druk ze staat thuis, wie weet hoe haar man of zoon op haar inpraat om een paar dollar mee te nemen. Of helemaal niet, wie weet  hoe graag ze een nieuwe jurk wil, of dat ze sowieso door janenalleman om geld gevraagd wordt omdat zij immers voor die rijke blanken werkt en dus wel goed zal verdienen.

Uit respect dus naar mijn personeel toe, hield ik mijn geld bij me. En nou ga ik me heel hard verdedigen over dat grote loonverschil, maar geloof me, mijn mensen werkten graag bij me. Ik hield zoveel mogelijk families aan het werk, en een van de dingen die ik deed was dat iedereen een cursus of opleiding mocht doen tijdens werktijd. Een tuinman heeft zo leren autorijden, een werkster werd kapster, een andere naaister, iemand werd verpleegster. Daarover een andere keer. 

O ja, een heuptas of rugzak?

Terug in Nederland ben ik overgestapt op een rugzak. Ik heb een mooie leren voor het nette en een fijne outdoorrugzak met heupband voor bijna altijd, en een grotere voor meerdaagse tochten. Schoudertassen heb ik niet, want daarvan krijg ik schouderpijn. Maar ook van een rugzak zonder heupband krijg ik inmiddels schouderpijn. Volgens mij heb ik dat altijd gehad, maar pas nu merk ik het op en houd ik er rekening mee. De leren rugzak voor t nette gebruik ik alleen voor kleine dingetjes, langer dan een half uur kan ik hem niet op.

Vorige week heb ik bij de ANWB weer een heuptas gekocht. Een grote, waar ook mijn brillekoker en mobiel in kan. Een lelijke, veel te veel bandjes en zogenaamd handige dingetjes die ik toch niet gebruik zoals zakjes voor twee drinkflesjes. Zal ik ze eraf knippen?

De eerste dag durfde ik ermee naar de supermarkt, verscholen onder een jas. De tweede dag durfde ik al iets verder. De derde dag was een domper: ik zag een Echte Wandelaar met een heuptas op de rug: het ziet er niet uit. Het was dezelfde tas van de ANWB. 

En nu draag ik hem altijd, het zit zo fijn, geen schouderpijn, ik kan altijd bij mijn portemonnee en mijn mobiel, geen gezeur met rugzak af en op en af en op. Alles past erin. Mijn rugzak hangt zielig te wachten tot hij weer naar buiten mag. En ik heb geen tijd en humeur meer verspild aan het zoeken naar sleutels en portemonnee en buskaart.

Er bestaan natuurlijk ook mooie heuptassen, hoewel ik ze niet ken van Louis Vuitton. Wel van Etsy. Misschien kan ik mijn eigen perfecte ontwerp maken. 

Wat vind jij van een heuptas? Durf je ermee de straat op? 

25 gedachten over “Heuptas of rugzak?

  1. Ik heb een mooie leren handgemaakte heuptas gekocht op het “keltfest” prachtig en ja ik gebruik ‘m als we daar heen gaan…maar nee ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik ’t prettig vind, mijn arm stoot er steeds tegen….brrrr…dus in het dagelijks leven gebruik ik nu sinds bijna een jaar een rugzak, voorheen altijd een schoudertas die ik altijd crossover droeg en soms grijp ik weer naar mijn schoudertas maar ik vind de rugzak tegenwoordig veel gemakkelijker…het past tegenwoordig beter bij mijn..”ik”, die is namelijk verandert van mijn eigen stijl hebben en hip zijn naar mijn eigen stijl hebben en praktisch zijn :0) tja hoe ouder hoe wijzer!!!!

    Liked by 1 persoon

    1. Haha, ja dat overkomt mij ook, hoe ouder des te eigenwijzer. Het kan me steeds minder schelen. Maar toch, soms zi je wandelaars lopen en dan denk ik, nee he, zo zie ik er toch nog niet uit? Een afritsbroek bijvoorbeeld is voor mij nog een tiental jaren te ver……

      Like

    1. Ik lach nu al. Maar als heuptas vind ik het ook geen gezicht, tenminste bij mezelf. Maar wat ben ik vanavond aan het doen, voordat Poes er bovenop ging zitten: een patroon maken voor een designheuptas waar ook een brillekoker en mobiel in kan.

      Liked by 1 persoon

  2. Ik gebruik geen van beide. Als man gebruik ik de voorbroekzakken voor pas, portemonnee, huissleutel en zakdoek. In m’n jack zit een kleine camera en een agenda met zakkam. In een zijzak zit een gewone plastic tas, die ik gebruik als ik een halflitertje water meeneem of waar ik een trui in stop. Groot voordeel ik zie er niet uit als tourist.

    Op fietsvakantie heb ik een fietstas en kan er van alles in m’n fietsshirt. Fietsen met een rugzak vind ik link, het zwaartepunt is dan te hoog.

    In Firenze maakte ik overigens iets naars mee met een rugzak. Aan het eind van een fietsvakantie treinde ik van Napels naar Nederland en bedacht om nog ‘even’ Rome en Firenze aan te doen. In die laatste plaats overnachtte ik. Ik kwam de volgende dag een man tegen waar ik mee in de trein had gereisd en gepraat. De volgende morgen was ie compleet ‘kapot’. Iemand had zijn rugzak van achter vastgehouden, zodat ie geen kant op kon en een ander had hem beroofd waarbij ie een paar flinke tikken in het gezicht had gekregen.

    Liked by 1 persoon

  3. Eerlijk? De heuptas is een superhandig ding en ik maak er op reis gretig gebruik van. Zoals je zegt: niets beter dan je handen vrij hebben, onmiddellijk bij alles kunnen, geen schouderpijn Ên controle aangezien het ding vlak voor je hangt. Alleen durf ik er niet mee rondlopen in mijn thuisomgeving wegens niet erg stijlvol (niet dat ik zo’n fashion persoon ben, verre van, maar toch).

    Liked by 1 persoon

    1. Missxhien moet ik toch eens de perfecte heuptas ontwerpen. Niet een outdoording met plek voor twee flesjes (op zich logisch vanwege de gewichtsverdeling). Eentje van mooi leer en velours, mooie ritsen. Gewoon stijlvol.

      Liked by 1 persoon

      1. Ik vind een rugtas juist fijn. Bij een heuptas zouden velen denken dat ik toerist ben denk ik. Als het in wordt is het een ander verhaal haha. Ik heb sowieso al mijn belangrijke pasjes en geld nooit in mijn tas, altijd onder mijn kleding.

        Liked by 1 persoon

      2. O ja, dat kan ook. Ik heb geld nooit onder mijn kleding gedragen, altijd in een klein heuptasje onder mijn jas oid, of met mijn hand er stevig op.

        En nooit oorbellen in, geen ketting om. Een mobiel had ik toen nog niet.

        Veel plezier in Bogota, door jouw blog denk ik er weer vaak aan terug!

        Liked by 1 persoon

      3. Dankjewel! Ik ook geen kettingen, wel soms oorbellen maar geen grote, verlovingsring alleen als ik met Jimmy ben. Nog steeds wel oppassen maar volgens mij is het veel veiliger geworden gelukkig.

        Liked by 1 persoon

      4. Die veiligheid zit hem ook in dat je het zelf daar beter kent. je weet wat je kan doen en wat niet, welke buurten en straten je beter kunt vermijden, etc etc. Een toerist heeft die kennis niet. Daarom is het goed met lokale mensen om te gaan, zoals jij met Jim. Ik heb me in Bogota nooit echt onveilig gevoeld, hoewel…. behalve dan toen 15 autobommen in het centrum ontploften en ik daar aan het werk was.

        Liked by 1 persoon

  4. Ik heb een collectie rugtassen, in verschillende maten en dessins, voor verschillende gelegenheden. Ik heb ook een paar heuptassen, ook verschillende maten en dessins, afhankelijk van de gelegenheid. Die draag ik als ik op reis ben met de trein, vooral in de zomer, om makkelijk bij geld en OV-chipkaart te kunnen. Maar dan draag ik evengoed nog een rugtas. De rugtas neemt ook boodschappen en cadeautjes mee, dat lukt heuptassen meestal niet.
    De grote rugtas, die ik het meest gebruik, past rechtop precies in de grote fietstas. De step past daar dan naast, achterop de fiets. Ik lijk wel een reizend circus 😉
    Van mijn tassen krijg ik geen pijn. Maar schoudertassen gebruik ik niet meer
    1. omdat je er scheef van gaat lopen, met een zijwaarts gebogen wervelkolom, en
    2. omdat het waardeloos steppen is.

    Liked by 1 persoon

  5. Hier ook een vrouw die geen zakken in haar dameskleding kan krijgen.
    Ik heb vroeger heuptasjes gebruikt, maar nu niet meer. Ik ben petite, dus een grotere steekt echt onhandig uit. Een kleine, platte is prima, maar ik heb altijd een flesje water bij me, dus dan moet ik alsnog een andere tas dragen. Ik ben lang geleden overgestapt op een klein rugzakje, bij wijze van dames tas dus.

    Liked by 1 persoon

  6. Verschillende rugzakken gebruik ik.
    Natuurlijk zitten mijn broekzakken ook altijd vol met de belangrijkste en waardevolste spullen.

    Schouderpijn heb ik gelukkig niet.

    Maar een goede rugzak op maat aangebonden helpt daar goed tegen.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

    1. Hoi Rob, ja een goede rugzak is heerlijk Eens. Mijn Vaude, model voor vrouwen, is geweldig. Maar toch, de vrijheid van een heuptas en lopen met niets op je rug, heerlijk. Ook bij het fietsen is het fijn. En die broekzakken, tja, daar past mijn bril en mobiel niet in.

      Liked by 1 persoon

reageer

