thuis

Keukenplafond eruit slopen


Vorige week donderdag was het zover, na eindeloze mitsen en maren en uitstel en afstel: Zoon 2 en 3 hebben het hele plafond uit de keuken gesloopt.

Dat wil zeggen: het hele plafond van een derde van de keuken, want dit is geen gewoon huis en dus ook geen gewone keuken en al helemaal geen gewoon plafond. Het zijn drie aan elkaar geplakte ruimtetjes en dus drie plafonds op drie hoogtes van drie verschillende materialen. Het hoogste deel bestond uit steengaas: kippegaas met steen, cement, stucwerk en witkalk. Daarin zaten lekkagevlekken die groter waren dan het hele plafond bij elkaar, vanwege een zelfgekluste badkamer erboven (door de vorige bewoner zelfgeklust dan he, zoiets kan ik echt niet maar hij blijkbaar ook niet). Ik woonde goed en wel in het huis toen de eerste vochtvlekken verschenen. Twee jaar later werd het te gek en kwam mijn eerste plan op om de lekkage van onderen, dus vanuit de keuken, te onderzoeken. Ik een trap op en proberen een gat te maken in het steengaas, blijkt daar een luik in te zitten van hardboard, onzichtbaar weggewitkalkt. Blijkbaar had vorige bewoner hetzelfde geniale plan gehad en had hij al een luik gemaakt.

Sindsdien had ik een keuken met drie plafonds plus een groot gat erin en nog veel grotere lekkageplekken eromheen. Nieuwe bezoekers keken meestal bevreemd naar boven maar ik zag het eigenlijk niet meer.

Tot vorige week donderdag dus: Zoon2 en 3 hebben tot aan de laatste spijker het steengaas verwijderd. Daarna gingen ze naar boven een spelletje doen en heb ik nog uren de zooi staan opruimen. Twee keer alles gezogen, gedweild, met azijn afgenomen. en dat moest goed, want de volgende dag zou ik een logee krijgen. En vervolgens ben ik nog een week lang elke dag drie keer naar het afvalstation gefietst om de zooi weg te brengen.

Nu is het een oud balkenplafond met planken ertussen die voor een deel zijn weggezaagd, erg lelijk vanwege leidingen. Het ziet er niet uit als een hipstercafeplafond, want daar is over nagedacht. Hier niet, hier is door de vorige bewoner een badkamer erboven geklust, waarbij bleek dat de afvoer niet helemaal paste want een beetje moet hellen zodat het water wegloopt door de buis en niet de keuken in lekt he? Nou dat is dus niet helemaal gelukt blijkbaar. We kwamen ook nog een krant tegen uit 1992, die was klein opgevouwen en zat ergens tussen gefrommeld: hielp zeker een leiding tegen doorzakken. Hier en daar zitten er ook plastic zakken tussengefrommeld.

Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Voorlopig niets. Het went al.

9 gedachten over “Keukenplafond eruit slopen

  1. O, wat vreselijk, Mathilde. En wat een moed om er überhaupt aan te beginnen! En dan alles per fiets naar de stort brengen. Petje af, hoor ik heb diepe bewondering voor je. Meen ik echt!

    Liked by 1 persoon

      1. Zal ik met Zoons langskomen? Als het plafond op d grond ligt, gaan wij drieen weer weg en mag jij alles naar de stort brengen….. Nee flauw, maar hulp bij klussen is zooo fijn!

        Like

reageer

