Lente: kamerplanten verpotten


Maandag was ik vrij en het was zo’n heerlijke dag dat ik op zoek ging naar dingetjes om buiten te doen. Dat werd dus een dagje kamerplanten verpotten met daartussendoor eindeloze koffiepauzes, krantleespauzes, kletspauzes en poeskampauzes. Genieten dus.

En net als alles, probeer ik het plantjes verpotten een beetje te stroomlijnen. Dus ik zette alle kamerplanten uit het hele huis op het terras, netjes op volgorde van grootte. ooh wat een orde en netheid, ik leek wel een huisvrouw. Zak potgrond, potten, potjes, schoteltjes en een grote bak, die speciaal hiervoor in de schuur vol potten en scherven staat te wachten op de eerste vrije lentedag, tevoorschijn gehaald en de pret kon beginnen.

Al mijn planten kregen een beurt. Nou, bijna allemaal, want de pauzes duurden te lang en er waren ook nog andere dingen te doen. Zoals fractievergaderen, koken, eten, kletsen, viool spelen en schrijven.

Ja sorry, ik ben niet zo goed in rechtdoor denken, dat hoofd van me springt weer overal heen.

Goed, alle grotere planten kregen een beurt. Uit de pot halen, wortels bekijken, oude potscherven tussen de wortels vandaan peuteren, zoute bovengrond afschrapen, dorre bladeren wegknippen en weer terug in de pot zetten maar dan met verse aarde. Of in een pot een maatje groter: daarom is het handig met de grootste planten te beginnen: in theorie koop je een grote pot erbij en schuiven alle planten een maat door. Ooh wat staat de praktijk ver van deze theorie. Ik verwende ze met een lekkere maaltijd van water met een of ander bruin spul erdoor en een sproeibeurt, en klaar.

Bladplanten kregen een mooie plek op het terras: ik wil zomers geen planten in huis, ze mogen allemaal buiten van het zonnetje genieten. Cactussen en vetplanten staan verspreid in het huis. Vanmorgen keken die me dankbaar aan. Ze hebben zin in de lente en van de zomertijd hebben ze geen last.

9 gedachten over “Lente: kamerplanten verpotten

  1. Heerlijk karweitje en de bloemen worden er ook weer mooier van. Zomers zet ik ze ook altijd buiten daar gedijen ze veel beter en je hebt er geen omkijken naar alleen is er nu nog steeeds vorst aan de grond (op een balkon heb je daar geen hinder van) dus wacht ik er nog even mee.

    Liked by 1 persoon

      1. Zou dat zo zijn? zou best kunnen, dat die folie voor ons gevoel wel onzichtbaar is, maar dat de planten er niets door zien.
        Ik heb nog altijd enkel glas. Maar ik zet wel nu al alle bladplanten buiten. Dan komen ze weer helemaal bij na die lange winter.

        Like

    1. Keep the aspidistra flying.
      Dat is een boek over een kamerplant in een zielige studentenkamer die het jaren volhoudt zonder een drup water, zo nu en dan wat bier en een sigaret erbij en hij doet het weer.

      Och, er bestaan ook kamerplanten die het altijd doen, waarbij je echt je best moet doen om ze dood te krijgen.

      Er bestaan bijvoorbeeld planten die geen water nodig hebben. Die halen al hun voeding uit de lucht: Tillandsia.

      In de winter kun je een amaryllisbol neerleggen, volgens mij had jij dat afgelopen winter. Heeft ook niets nodig, eenmalig prachtig succes.

      Of je zet een hyacinthenbol op water, hoef je ook geen water te geven.

      Of je neemt een cactus- en vetplantjes verzameling.
      De ouderwetse sansevieria bestaat ook nog steeds, en daar bestaat een hele familie van. Twee keer per maand een scheut water en ze genieten weer.

      Misschien een goed voornemen? Dit jaar een plant overhouden en verzorgen?

      Like

reageer

