Politiek dipje


Nou dat was wel een heftige klap. Inmiddels zit Asscher op de derde rij achter de SP met in zijn fractie van 9 mensen vier demissionaire ministers/stasis: hijzelf, Ploumen, Dijksma en Dijsselbloem, plus Kamervoorzitter Arib. Dat zal wennen zijn.

Ik ben direct de volgende dag met het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 begonnen. Met als mijn centrale uitdaging: hoe vertaal je de sociaal-democratie naar de lokale politiek? Wat is solidariteit op het gebied van groen, ruimtelijke ordening en duurzaamheid? (mijn portefeuille in de gemeenteraad). Heerlijk denkwerk en goed aan mij besteed. Ik ben hartstikke groen en hartstikke links, maar wel via de aanvliegroute van de solidariteit. Solidair met mensen voor wie de gasrekening te duur wordt omdat hun huis zo lek is als een mandje, terwijl ze niet het geld hebben daar wat aan te doen of in een huurhuis wonen. Met de inwoners van noordoost Groningen. Met de inwoners van gebieden in de wereld die hard getroffen worden door de klimaatverandering terwijl de kortzichtige financiële winsten nou niet bepaald bij hen terechtkomen.

Steeds vaker denk ik dat het voor de snelheid van de energietransitie helemaal niet uitmaakt welke partij regeert. GroenLinks wil zoveel mogelijk laaghangend fruit plukken met overheidssubsidie. VVD wacht af tot duurzame energie financieel aantrekkelijk wordt en Shell zelf instapt omdat het winstgevend is, en plukt dan in een keer de hele boom leeg. Op welke manier heb je uiteindelijk het snelst al het fruit geoogst?

Steeds meer geweldige initiatieven komen geheel en al zonder overheidsbemoeienis en subsidie tot stand. Ik kan daar reuze vrolijk van worden. Bij de energietransitie zie ik als taak voor de lokale overheid het faciliteren van de vertaling van innovatieve technologie naar mogelijkheden voor normale mensen in normale huizen in normale wijken. Snap je het nog? Ik wil geen nieuwe kloof tussen de kopgroep in heerlijk comfortabele huizen met nul-op-de-meter en het peloton dat kou kleumt. Nou, dat wil ik dus in mijn verkiezingsprogramma schrijven. In wat minder ambtelijke taal uiteraard. Eitje.

En al twee weken lang vraagt minstens een keer per dag iemand of ik al over de klap heen ben. Nou nee, wrijf het er nog maar eens in.

Beloofd: morgen schrijf ik over kleren verven en voorlopige lees je geen politiek meer op dit blog.

 

 

10 gedachten over “Politiek dipje

  1. Hoi Mathilde, ik ben bezig in mijn nieuwe werk bij Quintens met een display als aanvulling op de slimme meter, ieder huishouden krijgt er een. Maar het blijkt dat mensen pas energie gaan besparen als ze het effect direct kunnen zien. En ook kunnen voelen in hun portemonnee. In Nederland is besloten te slimme meter te leveren zonder schermpje waar je dit inzicht mee krijgt. De markt blijkt in de praktijk alleen de mensen te bereiken die toch al bewust met energie bezig zijn. Wij onderzoeken als Quintens hoe wij nu juist die andere doelgroep kunnen bereiken met een betaalbare display, niet gekoppeld aan internet of aan een of ander abonnement. Wij hebben al een bemoedigende proef gedaan met 1000 van die meters en gaan nu nog een proef doen met 1000, ik hou je graag op de hoogte hierover. Ik heb ook contacten met Energiebank in Arnhem. Net zoiets als voedselbank maar dan voor mensen die energierekening niet kunnen betalen.
    En wij PvdA-ers, zullen doorgaan, met frissen moed en nieuwe elan

    Liked by 2 people

    1. Hoi Aaltje, beetje laat, sorry, je reactie was al van het scherm af.

      Het lijkt me een goed idee. Mijn uitdaging is echt hoe we mensen die er niets mee hebben aan het duurzame leven krijgen. Al was het maar omdat er anders een nieuwe kloof ontstAt, tussen de koplopers en de achterblijvers in koude tochtige huizen en onbetaalbare energierekeningen. Echt PvdA vraagstuk.

      Like

  2. Eerlijk gezegd wilde ik al via Sprokkelen contact met je opnemen om te vragen hoe het ging. Goedbedoeld, niet om het verlies erin te wrijven. Ik ben het eens met wat Kniepertie schrijft en kan wel een paar pijnpunten benoemen.
    Zoals bekend, heb ik al sinds augustus 2016 geen enkel inkomen meer. Ik heb naar zeven politieke partijen geschreven over mijn situatie en de positie van oudere werkzoekenden (o.a. naar de PvdA). Alleen van D66 mocht ik een uitvoerig inhoudelijk antwoord ontvangen. Het mag duidelijk zijn dat ik mij nauwelijks gehoord voel.
    Naar mijn idee werken bepaalde maatregelen voor meer zekerheid voor werknemers juist contraproductief. Zoals de regeling dat werkgevers bij ziekte twee jaar moeten doorbetalen hen ervan weerhoudt om oudere werkzoekenden aan te nemen. Dit verscherpt de tweedeling tussen zij die wel van regelingen kunnen profiteren en zij die overal buiten vallen.
    Verder denk ik dat de PvdA nog flink onderschat hoe groot de spanningen worden als er echt een grote migratiestroom op gang komt. Ik geloof absoluut dat ontwikkelingssamenwerking beter is dan hekken bouwen. Maar jij en ik weten hoe lang de weg is die we daarmee nog moeten gaan. De zorgen over migratie worden afgedaan als onderbuikgevoelens. Dat is naar mijn idee het domste wat een partij kan doen.
    En het is zonde, want ik weet dat de PvdA heel veel kennis in huis heeft om mensen goed samen te laten leven. Daarbij moet je wel realistisch zijn.

    Liked by 1 persoon

  3. Niet om te wrijven, absoluut niet want dit was een politieke aardverschuiving maar ik denk dat de PvdA is vervreemd van de achterban, dat merk ik aan de werklui op mijn werk, vrijwel allemaal oorspronkelijke pvda-stemmers, zij vinden dat de partijtop te intellectueel bezig is, ze voelen zich niet meer gehoord en ze zijn niet bij machte om hun onvrede aan de top duidelijk te maken.
    Er gaapt een enorme kloof tussen arbeider en partij, de gemiddelde arbeider merkt nml wel dat ‘partijmensen’ niemand meer in familie of kennissenkring hebben die het geld ook met de handen moet verdienen,

    Liked by 3 people

  4. Van mij mag je ook over politiek blijven schrijven.

    Een mooie vertaling van landelijk naar lokaal is een goede uitdaging.
    Hier in Amsterdam en de Bijlmermeer zie ik mooie lokale samenwerkingsverbanden die landelijk niet mogelijk zijn.

    Democratische groet,

    Liked by 1 persoon

  5. Als je ziet hoe goed het in Duitsland met de SPD gaat, is de hoop voor de PvdA nog niet verloren. Die afsplitsingen lossen zich vanzelf weer op. De partij moet wel vernieuwen, niet ‘hangen’ zoals de SP, maar vooruit. Dit is de perfecte gelegenheid voor een echte koerswijziging. Succes!

    Liked by 2 people

reageer

