Zelf doen: Amaryllis overhouden


Een Amaryllis vind ik misschien wel de leukste kamerplant. Vorig jaar had ik een bol aan Zoon3 gegeven, een grote bol in een pot. Niet zo’n geverfde, maar een natuurlijke. Hij had geen flauw idee wat het was en vond het geweldig. Ik vind het een fantastisch cadeau voor kleine kinderen, want zonder veel moeite kun je de stengel zo ongeveer zien groeien en en dan de verrassing van die gigagrote bloemen!

Ik wou die bol graag overhouden, maar het kwam er niet van om uit te zoeken hoe het eigenlijk moest. Ik had de plant in de schuur gezet, en hem in november weer naar binnen gehaald. We zijn nu drie maanden verder, en hij heeft zowaar twee blaadjes gekregen, maar bloeien ho maar. Ligt aan mij hoor, want het kan best.

Dit jaar heb ik weer een bol gekocht voor Zoon3. Niet zo’n gigagrote superbol, maar er kwamen wel twee bloemstengels uit met in totaal zes bloemen. En nu ga ik beide bollen superverantwoord koesteren.

Internet is overal goed voor, dus ik weet hoe het moet. In theorie dan.

Ik moet nu de bloeistengels eruit knippen. Raar dat dit moet, dat doet de natuur zelf toch ook niet? Maar ik ga volgens het boekje werken. Hierbij moet ik ervoor oppassen de bladeren niet te beschadigen. Oke, tot zover is het gelukt. 

Nu kan de bol in zijn pot naar buiten, de tuin in. Tenzij het vriest, dan moet hij naar binnen. In de zon of schaduw? Daarover geeft internet geen advies. Hmm, ik zet mijn twee potten in de schaduw, ik heb niet eens zon.

Nu moet ik zorgen dat de bladeren niet knakken de komende maanden, maar rustig doorgroeien en dan vergelen. Moet ik ze dan water geven? Ik heb geen idee, google zwijgt.

Zodra de bladeren geel zijn, kan de bol naar binnen en trek je de bladeren eraf. Dan moet de bol  uit de pot gehaald en afgeborsteld worden. Zo haal je oude wortels , losse aarde en de buitenste rokken weg. Een rok moet blijven zitten ter bescherming net als de jonge stevige wortels. Zijn er kleine bollen aan gegroeid, dan moet je die eraf halen en apart gebruiken, maar het duurt jaren voor die gaat bloeien.

Oke,  de schone bol moet  twee maanden drogen op een koele donkere droge plek. Bij mij is dat de kelder. Dan kan hij terug in de pot met verse goede potgrond en weer naar binnen boven de radiator.

Nou dat moet lukken, eitje toch? Hoe doen die Amarylissen dat in de natuur?

 

4 gedachten over “Zelf doen: Amaryllis overhouden

  1. Het is me 2 keer gelukt. Ik knip alles af en graaf een kuiltje waar ik wat oude koemest in deed beetje aarde erover en daarop de bol half in de grond gezet zonder pot. In oktober weer naar binnen gehaald en in een bloempot gelegd in een donkere kast gezet en half november weer geplant in de pot. Soms halen muizen de bollen weg!

    Liked by 3 people

  2. Hoe minder je er aan doet hoe beter ze het doen…ze hebben zelfs geen water nodig en geen aarde. Ik zet de bol los in een mandje en die gaat gewoon bloeien. Na de bloei alles afknippen en op een droge donkere plek laten liggen drogen. In het voorjaar weer tevoorschijn halen. Succes! 😉

    Liked by 2 people

reageer

