denk mee

Wegwerpspullen beter voor het milieu?


Wat is beter, een fleecetrui of een wollen trui? Nou je snapt hem, anders had ik het niet aangekaart, een fleecetrui dus. Beter voor het milieu dan he, duurzamer, minder vervuilend.

Bah.

In de koffieautomaat op kantoor zijn plastic bekertjes beter dan afwasbare koffiemokken en ook dan kartonnen bekertjes. En dan komt er een redenering over de grondstoffen die nodig zijn voor de aardewerken mok en het vele hete afwaswater. En dat er voor een kartonnen bekertje bomen gekapt moeten worden. Dus dat een plastic bekertje beter is, mits gerecycled, dat dan weer wel.

Ik lees dat plastic zakjes in de supermarkt, bakker en groentewinkel en zo beter zijn dan papieren zakjes. Met ongeveer dezelfde redenering: voor het maken van papieren zakjes moet je bomen omhakken. Een plastic zakje is twee druppels olie.

Ik lees dat wegwerpluiers qua milieulast gelijk zijn aan wasbare. Immers, die wasbare luiers moeten eerst geproduceerd worden met heel veel vreselijk waterverspillend katoen, en vervolgens in heet water met zeep gewassen worden. Wegwerpluiers zouden dan gunstiger uitpakken.

En nu lees ik dat een trui van fleece of acryl gunstiger uitpakt dan een zuiver wollen trui. Immers, de milieulast van het voeden van al die schapen is groter dan die paar gram polyester of acryl. Behalve dan het miniprobleempje van de microplastics in de oceaan dat fleece veroorzaakt.

Bah, ik houd hier niet van. Er klopt iets niet aan de berekening, ik wil er niet aan. Eenmalige producten die je daarna weggooit, met olie als grondstof mogen niet duurzamer zijn dan natuurlijke grondstoffen. Straks krijgen we nog het advies om alleen nog plastic wegwerpservies te gebruiken, want afwassen is zo slecht voor het milieu. En wegwerpkleding (nou dat hebben we al bijna), want kleren wassen is zo slecht, je kunt je shirts beter na een week dragen weggooien en nieuw kopen. Zitten we dan met ons goede gedrag, op naar de Primark, want o zo duurzaam.

Dit mag niet zo zijn.

 

15 gedachten over “Wegwerpspullen beter voor het milieu?

  1. Mijn Oma hergebruikte de wol van afgedankte truien. Dat werd opnieuw opgewonden. Dus… duurzaam. En ik heb ooit van een Française geleerd dat wijn alleen in een glas geserveerd kan worden. Daarom heb ik mooie glazen bij op een picknick.

    Like

  2. Ik vermoed een kromme redenering. Gaat een fleece trui net zo lang mee,als een wollen trui van goede kwaliteit? Bij de zakjes in de supermarkt is niet gedacht aan eigen netjes voor jaren gebruik. Vreemd verhaal,maar ik las er ook over.

    Liked by 1 persoon

  3. En mensen met ‘medicijnen’ in het ziekenhuis doodmartelen is ook vast beter voor het milieu dan ze op ouderwetse wijze thuis in leven te houden zonder ‘medicijnen’, want thuis zouden ze gelukkiger zijn en daardoor zouden ze langer leven en al dat leven zou iedere dag weer voedsel vragen en dat zou dan weer met vliegtuigen en schepen worden aangevoerd vanaf de andere kant van de wereld.

    Liked by 1 persoon

    1. Voor het geval iemand denkt dat ik dit meen, voor alle zekerheid dus maar: ik schreef dit om te laten zien dat er in deze manier van denken iets niet klopt. In al die rare redeneringen is het heel toevallig beter voor het milieu om olieproducten te gebruiken. Al die redeneringen zijn in het belang van de olie-industrie.

      Liked by 2 people

      1. Precies, eens. Bij al die redeneringen komt steeds weer heel toevallig het olieproduct bovendrijven als het beste voor het milieu.

        Ik had je sarcasme wel herkend hoor.

        Like

reageer

