denk mee

Meer aandacht voor digibeten


Vorig jaar schreef ik hoe ik Moeder per telefoon door het aanvragen van een DigiD heen loodste zodat ze daarna haar belastingaangifte zou kunnen invullen samen met iemand van de belastingdienst zelf, op hun kantoor. Maar oke, Moeder is 87 en digibeet. Ze kan een e-mailtje lezen, maar dan moet daar geen bijlage bij zitten.

Maar niet alleen ouderen zijn digibeet, en ook niet alleen laagopgeleiden of analfabeten. Er zijn praktisch digibete politici, leraren, hoogleraren, van alles. Ze weten wel hoe een computer werkt, maar het blijft ploeteren en al die vernieuwingen elke paar jaar gaan sowieso te snel. Gelukkig hebben ze mensen om hen heen waardoor ze functioneren in een steeds sneller veranderende samenleving.

Het zijn ook niet alleen ouderen die niet met een computer om kunnen gaan. Jongeren die met hun handen werken, kunnen best als hobby hele avonden gamen, maar dat wil niet zeggen dat ze weten hoe een DigiD en online belastingaangifte werkt.

Kortom, ik vind dat de overheid van Nederland altijd ook niet digitaal bereikbaar moet zijn. Dat alle informatie ook niet-digitaal beschikbaar is. Dat alle procedures en alle aanvraagformulieren, zeg maar alle verkeer tussen jou en de overheid, ook via niet-digitale weg moet kunnen.

Dit wil ik aanstaande maandag in de raadsvergadering van Wageningen inbrengen. Graag jullie reacties: zin of onzin?

 

15 gedachten over “Meer aandacht voor digibeten

    1. Ha, tja de gemeente moet voor iedereen bereikbaar zijn, dus op alle mogelijke manieren. Als je niet wilt bellen, kun je naar de balie komen of online regelen. Het moet mogelijk blijven om dingen aan te vragen en te regelen door middel van een bezoekje aan het gemeentehuis, vind je niet?

      Like

  1. Zin! Hoewel ik zelf ervaren en vlotte technologiegebruiker ben, merk ik dat met ouder worden (hoor me bezig, ben nog begin de dertig 🙂 mijn interesse achteruit gaat om altijd met de laatste nieuwe technologieën bij te blijven. Als dat zo doorgaat ben ik over enkele decennia ook digibeet!

    Like

    1. precies, dat merk ik ook (ik ben 56, dus wel wat ouder). Ik snap het en ik kan het. Maar ik vind het vervelend als een website opeens verbeterd is, gebruikersvriendelijker, of als Windows xp dat ik jaren heb gebruikt, dan ineens niet meer kan. Bah. Nog twee van zulke grote windowsvernieuwingen, en ik haak af.

      Liked by 1 persoon

  2. Je plan warmt mijn hart. Ouderen zijn lang niet altijd digibeet. Omgekeerd zijn jongeren lang niet altijd handig met de computer.
    Geen goed voorbeeld, maar ik vind het wel grappig: mijn moeder speelt spelletjes op de computer, maar mailen is haar een brug te ver. Maar dit is dus waarschijnlijk ook de situatie bij flink wat jongeren. Ze spelen spelletjes op de computer, maar mailen of administratieve handelingen zijn niet haalbaar.
    Nu kan ik zelf redelijk met scherm en toestenbord overweg – toch vragen administratieve taken per computer van mij ook extra concentratie en inspanning, meer dan op papier. De letters zijn vaak klein en het contrast zwak. Programma’s reageren onbetrouwbaar: bij het ene gaat het zus, bij het andere zo. En als je eenmaal een bepaalde keuze hebt gemaakt, kun je er achteraf, als je door hebt dat het verkeerd was, niet altijd op terug komen. En krijg het dan nog maar eens gecorrigeerd.

    Liked by 1 persoon

      1. Ik snap het ook van mijn moeder. Ik vind het jammer dat overheden en bijvoorbeeld ook banken niet meer moeite doen om begrijpelijk te zijn voor grotere groepen mensen – niet alleen maar ouderen. Ik ken ook jonge mensen die nu hulp nodig hebben bij hun administratie, maar die het zelf zouden kunnen als de sites begrijpelijker waren opgezet.

        Liked by 1 persoon

  3. Helemaal met je eens. Via papier moet de overheid ook blijven communiceren. Laatst dacht ik nog over de huidige oudere generatie,die wel bekend is met de computer. Wat gaat er gebeuren,als sommigen uit die groep mensen echt vergeetachtig worden?

    Liked by 1 persoon

    1. Ja of je bent net gewend aan een systeem, en dan verandert dat weer. Zeker ouderen kunnen moeilijk aan een nieuw systeem wennen. zoals bijvoorbeeld het inloggen bij een bank: eerst met codes, toen met een apparaatje, nu weer met een ander apparaatje. Ik denk dat ik dat zelf straks ook niet allemaal kan bijhouden.

      Like

  4. Ik begrijp je standpunt, zeker voor de oudere mensen. Ik denk dat de mogelijkheid er moet zijn om dingen niet-digitaal te regelen, maar dat het wel ontmoedigd mag worden. Het scheelt bijvoorbeeld al een hoop papier.

    Like

    1. Hee, bedankt voor je reactie.
      Wat vind jij, hoever moet je gaan met dat ontmoedigen? Stel dat mijn Moeder naar de gemeente belt met het verzoek of ze een formulier toesturen dat zij niet kan uitprinten, moet ze dan nog eerst een kopie van haar paspoort toesturen om te bewijzen dat ze 87 is? Dat je zo’n belletje moet doen, zelf actie moet ondernemen, vind ik zelf voldoende ontmoedigingsbeleid.

      en hoe vind je deze: vorig jaar kreeg ze een brief van haar bank dat ze voortaan de afschriften digitaal zou krijgen. Als ze dat niet wilde, kon ze dat via de website aangeven.

      Like

reageer

