Veel te vroeg op en donker en koud


Wie elke dag vroeg opstaat omdat de wekker piept, kan na een tijd zonder wekker toe. Fijn op die dagen dat je op moet en de ipad of mobiel blijkbaar leeg is en de wekker dus niet gaat. Minder fijn op een dag dat je niet op hoeft. En zo zit ik vanmorgen (inmiddels gistermorgen) om zes uur in het donker aan de koffie te bloggen over herenondergoed.

Koud hier in huis! Maar mijn starre principes trouw zet ik natuurlijk geen verwarming aan. Ik ga wel met een kruik onder mijn voeten en een plaid om me heen zitten. Na een half uur heb ik het zoo koud dat ik de verwarming draai van 14 naar 15 graden. Niet overdreven toch? En ja ik heb nog zo’n ouderwetse ronde thermostaat waarbij je zelf aan heen wieletje moet draaien. Wat mijn Huisgenoten maar een kant op kunnen, naar rechts uiteraard, warmer en warmer. 

Terug in de keuken zie ik op het aanrecht de kruik liggen. Wat me brengt op een heel fundamenteel gegeven van een kruik: een warme kruik helpt niet als voetenwarmer als je hem op het aanrecht laat liggen. 

Ik beweer altijd dat je niet moet stil gaan zitten lezen en schrijven als je het koud hebt, maar iets moet gaan doen! Bewegen! Stofzuigen, afwassen, strijken, even naar buiten, poetsen. Met het doen van klusjes word je vanzelf warm.

Maar het is nog zo donker en nog zo vroeg en ik mocht langer blijven liggen. Kortom ik heb geen zin. Eerst koffie en handjes, hoofd en hart  verwarmen. En daarna maar weer  volgens mijn eigen principes leven.

Mijn exschoonvader zei vaak: mensen met principes lopen de boel te belazeren.

12 gedachten over “Veel te vroeg op en donker en koud

  1. Heerlijk vroeg op, maar niet voor 7 uur. Dan is het zo lang koud, bij ons gaat de kachel pas om half 8 aan. Eerst sporten en douchen dan word je vanzelf warm. Vanmorgen had ik niet goed op de wekker gekeken en was ik al om half 6 uit bed, helemaal niet erg zo heb je een mooie lange dag. Ik dacht zouden we hetzelfde hebben maar nee jij moest werken en ik niet meer gelukkig. Fijne zondag.

    Liked by 1 persoon

  2. Een klein electrisch kacheltje onder je tafel zetten? Had ik in ons vorige huis ook als het ’s avonds echt te gortig was en ik toch in de keuken wilde zitten. Is uiteindelijk wel efficienter dan een hele ruimte opwarmen. Dingen kosten ook maar 20 euro ofzo.

    Liked by 1 persoon

  3. Haha het gaat toch om het idee toch, van die kruik?
    Maar…. van ideeën krijg je het misschien wel warm, maar of je voeten daar ook aan meedoen valt inderdaad nog te bezien…..

    (Lekker lezen, ’s morgens, in bed, ideetje voor jou?)

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, dat lijkt me heerlijk. Maar dat brengt me op een heel ander punt: ik word s nachts benauwd van droge lucht en krijg rond zes uur s ochtends bijna geen lucht meern en moet dan echt onder de douche om mijn neus open te maken en adem te krijgen. En om na het douchen terug in bed te gaan, vind ik geen optie.

      Nee, ik moet uiteraard de lucht in mijn slapkamer vochtiger maken, dan kan ik ook eens uitslapen.

      Liked by 1 persoon

reageer

