denk mee

Propaganda over de Golfoorlog – Zimbabwe


Tussen Kerst en Oud-en-Nieuw in 1990 verhuisden we van Tanzania naar Zimbabwe. Vlak voor de verhuizing  was de oorlog tussen Irak en Koeweit begonnen. In de Tanzaniaanse krant stond daarover nooit iets vermeld, en TV was er in Tanzania niet. Dus het begin van die Golfoorlog is helemaal aan mij voorbij gegaan.

Dat werd anders in Zimbabwe. Wij hadden daar geen TV, maar die was er wel. We lazen ook geen krant: het lokale nieuws interesseerde ons niet zo. Raar eigenlijk, van integratie was bij mij echt geen sprake. Maar goed, ik wist dat ik er maar een jaar zou blijven.

Ik speelde viool in het National Orchestra of Zimbabwe en heb meerdere concerten gegeven met Robert Mugabe op de eerste rij. Die man hield van klassieke muziek. Na een concert sprak hij geinteresseerd met ons, de musici. Bijzonder hoor!

Goed, die Golfoorlog. Moeder was eind 1990 naar Tanzania gekomen samen met Broer. Het was haar eerste keer in Afrika, en ze heeft genoten. We woonden dan ook prachtig: we haalden haar uiteraard op van het vliegveld. Ze wist niet dat dit een tocht was van drie dagen rijden, en tijdens die tocht reden we langs alle toeristische hoogtepunten en reden we twee dagen door Serengeti.

Dus verwachtten we oma ook in Zimbabwe. Maar ze durfde niet vanwege de Golfoorlog. De wat, ik wist nauwelijks van niets. Maar zij zat weken 24 uur per dag gekluisterd aan de TV. En was bang. En wij woonden daar in Zimbabwe vlakbij toch?

Dus ik ging me eens in die Golfoorlog verdiepen. Zimbabwe stond in die oorlog aan de kant van Irak. Irak had drie argumenten: Kuweit boorde teveel olie op, meer dan was afgesproken tussen de oliestaten  waardoor de prijs kelderde en Irak veel inkomsten misliep. Kuweit boorde in het grensgebied schuin naar olie onder Irak. En Irak wilde dat Kuweit de leningen kwijtschold die Irak had gekregen voor de Iran-Irak oorlog. Dat derde vind ik een rare reden om ruzie te maken, maar in die eerste twee dingen kon ik me wel inleven. Hoewel ik nooit never een reden voldoende vind om  een oorlog te beginnen.

Ik ging de krant bijhouden. Waarom steunde Mugabe de Axis of Devil? In de krant stond eind januari 1990, de eerste bombardementen door de VS waren net geweest, een raar artikel. Een vrouw uit Kuweit had verklaard voor het Amerikaanse Congres dat de Irakis couveusekinderen op de grond gooiden en lieten sterven op de koude vloer. Het verhaal was natuurlijk schokkend, en ze stond te huilen voor het Congres.  Het Congres van de VS stemde die dag in met de oorlog met een paar stemmen verschil. De details herinner ik me niet, maar ik herinner me wel dat de krant in Zimbabwe verontwaardigd was over dit toneelstukje. Dit was namelijk helemaal geen vrouw uit Kuweit, woonde niet in Kuweit en wist van niets. Volgens de Zimbabweaanse krant was het een actrice en pure propaganda van President Bush.

Nogmaals, de details herinner ik me niet. Was het het Congres of de Senaat en wist ik toen het verschil daartussen? Het staat ook op Wikipedia: het was inderdaad een actrice, de dochter van een Saoedische Koning, die getrouwd was met de ambassadeur van Saoedi Arabie in de VS.

Nederland deed mee aan de invallende kant. Die heetten de Geallieerden, wat gewoon samenwerkende landen betekent maar wel heel slim assiciaties oproept met de Geallieerden uit de Tweede Wereldoorlog, dus met de Goede Kant. De andere kant noemde Bush de Axis of Devil. Net als de Asmogendheden Duitsland en Italie in de Tweede Wereldoorlog.

Bij mijn volgende bezoek aan Nederland, enkele maanden later, merkte ik het verschil in berichtgeving in de pers. in Nederland werd net zo partijdig bericht over deze oorlog als aan de Zimbabweaanse kant, maar de pers zelf was overtuigd dat ze objectief waren. Terwijl de pers in Zimbabwe heel goed weet dat ze politiek correct moeten zijn.

Ik ben geen journalist en ik vertrouw er best op dat journalisten oprecht bezig zijn. Maar het nieuws over de Golfoorlog was van het begin tot einde propaganda. Pas jaren later na afloop ervan kwam dit besef mondjesmaat door. Bijvoorbeeld toen het ging over de zogenaamde massavernietigingswapens die Saddam Hussein zou hebben maar niet had. Toen woonde ik in Nederland en geloofde die propaganda niet en met mij vele anderen. Maar het was wel weer het argument om een oorlog te beginnen.

Beide oorlogen gingen over olie. De olie waar het Westen verslaafd aan is en die uit het Midden Oosten komt.  De olie die wij zo goedkoop mogelijk willen hebben. Kuweit is nou eenmaal voor de VS een volgzamere handelspartner dan Irak. Dus vonden de VS het heel fijn dat Kuweit meer olie opboorde dan internationaal was afgesproken, en dat ze olie opboorden van onder Iraaks grondgebied.

Sindsdien ben ik sceptisch over elke  Volledig Terechte Amerikaanse Inmenging ten behoeve van het Herstel van de Democratie. Was ik al sinds de Vietnamoorlog, maar deze golfoorlog waarbij ik zelf de berichtgeving volgde van de andere kant, heeft alle twijfel weggenomen. Daarom draag ik als ik het niet vergeet een Gebroken Geweertje.

8 gedachten over “Propaganda over de Golfoorlog – Zimbabwe

reageer

