Zuinig: niet naar de sportschool


Beetje afgekeken, ik geef het toe, van de heerlijke serie superzuinig van Valhalla. Beetje afgekeken? Nee, geinspireerd door, noemen we dat in zelfpromotieland vol assertieve ZZZpers.

De sportschool vind ik duur en niet leuk. Velen vinden het wel leuk hoor, maar ik vind fietsen int vrije veld toch leuker dan op een hometrainer waarbij je geen meter vooruit komt.

Geen sportschool voor mij dus. Maar bewegen en je spieren gebruiken is best goed natuurlijk. Daar kan Midas Dekkers over piepen, maar de meesten van ons zitten en hangen teveel. En ik ben overtuigd dat je niet tot je zestigste moet bankhangen en dan ineens moet zitten bedenken dat je ouder wordt en nodig wat moet sporten.

Alternatieven genoeg, lekker buiten zodat je niet alleen beweegt maar ook nog wat frisse lucht en zonne-energie krijgt.

Of lekker binnen thuis stofzuigen en poetsen. Als je dat uitbesteedt en zelf intussen blogjes zit te lezen, ben je duur uit en niet slim bezig. Doe het zelf, dat scheelt je geld en geeft je energie.

Heb ik de afgelopen week genoeg bewogen? Even een minionderzoekje, ik ben zelf wel benieuwd:

  • Donderdag: thuis lezen, studeren, werken,  afwassen, stofzuigen, ragebollen, viool studeren: ragebollen en stofzuigen zijn goede workouts.
  • Vrijdag: heen en weer fietsen naar Arnhem, 42 kilometer in totaal. Prima dag voor hoofd en beentjes
  • Zaterdag: 3 uur viool spelen.  Hmm, dat is wel een marathon, maar alleen voor armen en vingers.
  • Zondag: idem plus heen en weer fietsen naar Rhenen, 10 kilometer in totaal. Goede training voor hoofd, benen, armen en vingers.
  • Maandag: ramen lappen, stofzuigen, poetsen: dit huishoudelijk werk lijkt meer op een heuse workout waarvij je alle spieren gebruikt.
  • Dinsdag: 10 km fietsen plus 15 km wandelen. Vooral goed voor hoofd en beentjes, maar zeker genoeg beweging in de buitenlucht.
  • Woensdag: boodschappen, slenteren over de markt, door de stad. Nee gisteren was het helaas een dagje zonder sport.

Conclusie: dat valt best mee, beter dan een keer per week een uurtje sportschool. Dus ga lopen en fietsen en poets zelf je huis. Zuinig en gezond.

10 gedachten over “Zuinig: niet naar de sportschool

  1. Nou, ik vind het een topprestatie. Zelf zit ik veel, maar ik probeer wel elke dag minimaal een uur te wandelen. Daartoe nodigt de omgeving hier ook uit. Op regenachtige dagen loop bewust een paar keer op en neer naar de zolder. Dat is goed voor de bloedsomloop.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben één keer naar de sportschool geweest om te kijken. Maar het is niets voor mij. Sporten mag van mij een beleving zijn, ik vind het veel leuker om te fietsen in de omgeving. Ik haal in een week vaak de 100 kilometer, omdat ik bijna alles fiets. Daarnaast doe ik aan gewichtheffen door boodschappentassen naar boven te tillen. Of Kerstbomen.

    Liked by 1 persoon

  3. Fijn dat de resultaten meevallen! In zo’n geval zou je ook een stappenteller kunnen dragen: als je 10.000 stappen per dag zet, ben je goed bezig : )

    Zelf ga ik ook nooit naar de sportschool. Ik beschouw de hele wereld als mijn sportschool: ik ga elke ochtend hardlopen. Het is gratis, en elk seizoen ziet mijn sportschool er weer anders uit.

    Liked by 1 persoon

reageer

