thuis

Koud? Verwarm je stoel


Nog meer inspiratie in de serie over leven zonder cv: de verwarmde stoel. Meestal met handige massagefunctie. Heerlijk voor oma, maar thuiswerkers die de hele dag thuis achter de computer zitten, lijken me een goede nieuwe doelgroep. Het zuinige alternatief is de combinatie plaid met stoof, of plaid met voetenbank en platte kruik. Ook heerlijk, maar zonder massage.

Een verwarmde autostoel is al heel gewoon. Ook goed zelf te maken met behulp van verwarmde kussenmatten. Maar die kun je vast ook wel op je bureaustoel gebruiken, hoewel je dan iets aan de aansluitingen moet doen uiteraard. Toch lijkt het me een goed idee. Immers, wat moet je met je oude bureaustoel als je een nieuwe verwarmde koopt? Dat is niet superzuinig. Een verwarmde mat in je bestaande stoel is meer in mijn lijn.

Op drie foto’s moderne ecohuizen met daarin een houtkachel waarvan de warmte ook gebruikt wordt om een aangebouwde lemen bank te verwarmen. Gewoon het afvoerkanaal onder de bank door laten lopen voordat die de schoorsteen in gaat. Slim hoor, en het lijkt me heerlijk warm. Een foto komt van een site over permaculture. Vuurmeesters maakt prachtige meubels hiermee. Bezoek hun site en je wilt meteen je huis verbouwen. De kleine fotootjes zijn hun kunstwerken. De banken staan dus niet alleen tegen de warme kachel, maar worden zelf warm doordat de schoorsteen onder de bank doorloopt.

Eenvoudiger lijkt me een verwarmd kussen van Sit and Heat uit Nijmegen. Bedoeld voor een caféterras, maar ook gezellig binnen op een houten bank. Zo’n kussen zou je multi in kunnen zetten: tijdens het eten, achter de computer, of inderdaad met een kop chocomelk buiten.

Wat vind je van deze voorbeelden waarbij je niet de lucht in je huis verwarmt, maar de plek waar jij bent. Lijkt een verwarmde stoel je wat als alternatief voor centrale verwarming?

8 gedachten over “Koud? Verwarm je stoel

  1. Wat ook lekker warm voor je voeten is: een ronde fles of kruik met warm water (wat toch al op de kachel stond of wat je steeds overhoudt als je een kopje thee maakt, en dan in de thermoskan bewaart) onder je voeten en dan rollende bewegingen maken! Ook nog eens goed als massage. Nou zet de verwarming maar vast nog een graadje lager;-)

    Liked by 1 persoon

  2. Ja lijkt me heerlijk. Ik stook ook niet maar zet, als het tegen de 15 graden aan gaat lopen, zo’n verwarmingsmat voor dieren achter mijn rug. Dan heb ik het echt niet koud meer. Een hele zitting die verwarmd is lijkt me nog beter. Lekkere wollen sloffen aan, en als je huis heel koud is, ook een matje onder je voeten. Reken maar dat dat werkt. En voordelig en milieuvriendelijk, zo’n mat verbruikt vaak net zo veel als een ouderwetse gloeilamp. Die van mij 40 watt. Nu ligt de oude kat erop dus als het echt kouder wordt moet ik zelf een andere oplossing gaan zoeken. 😉

    Like

reageer

