Koud in huis? De kotatsu uit Japan


kotatsuZo leuk, bloggen. Met Selene van het fantastische blog, Schattig Landje waarvan ik eenderde niet kan lezen maar wel gefascineerd raak bij het zien van de Japanse karakters (hoe typ je die?) (eenderde ja, Selene blogt in Japans, Engels en Nederlands), ben ik al vier dagen aan het appen over de kotatsu. Selene kent de kotatsu uit eigen ervaring! Selena haar oma woont in Japan, en zijzelf heeft er ook een jaar gewoond. En daar zat ze met oma en de rest van de familie gezellig onder een kotatsu in de woonkamer.

In de vloer van de woonkamer van oma zit een kleine vierkante zitkuil met daarboven een lage tafel. Op de tafel ligt een grote gevulde deken. Bij de meeste kotatsus zit er onder de tafel een elektrisch kotatsukacheltje bevestigd, maar de oma van Selene gebruikt een verwarmde deken. Daarop ligt een tweede tafelblad. Selene: ‘wacht, ik zal het even tekenen.’

De huisgenoten zitten op kussens rond de zitkuil met de benen onder de deken. Zo eten ze en daarna blijven ze zitten om tv te kijken of samen een spelletje te spelen. ‘Ja, we tafelen lang na, want het is vervelend dat de rest van de kamer koud is. Je moet wel echt zorgen dat je alles bij je hebt voor je aanschuift zodat je niet meer hoeft op te staan. Soms keken we zo de hele avond films. Echt gezellig’ vertelt Selene enthousiast. ‘Mijn oma heeft behalve de kotatsu alleen een straalkacheltje in de woonkamer en verder geen verwarming in huis. Best koud ja.’

Maar in haar eigen huis in Utrecht wil ze geen kotatsu. ‘Nee, daarvoor is mijn appartement te klein. Een kotatsu is niet handig om bij te naaien bijvoorbeeld, een van mijn grote hobby’s, dus ik zou dan toch nog altijd een tweede grote tafel nodig hebben. In een groter huis zou ik een kotatsu zeker overwegen.’

Selene waarschuwt wel voor het zelf in elkaar knutselen van een kotatsu. ‘Je zou iets dergelijks kunnen maken met een lage tafel, een quilt en een kruik eronder. Ga niet zelf iets knutselen met een elektrisch kacheltje, gebruik wel een echte Japanse kutatsukachel.’

Dat laatste lijkt me een goede tip, want een vuurtje is dichtbij. Een straalkacheltje op de vloer trapt geheid iemand om. Of de quilt vliegt in de fik. Of de tafel schroeit weg. Een kotatsukacheltje is speciaal ontworpen om onder een tafel geschroefd te worden en in een kleine ruimte te branden. Maar een Japanse kotatsubrander werkt op 100V, dus je hebt ook nog een dure omvormer nodig.

Nou dan wachten we maar tot iemand in dit gat in de duurzame markt springt. Zou jij overwegen een kotatsu te kopen als die hier op de markt komt?

23 gedachten over “Koud in huis? De kotatsu uit Japan

      1. Vandaar dat die boeken van -he hoe heet hij nou, van waaraan een hardloper denkt als hij aan het hardlopen is- zo’n compacte stijl hebben. Veel te veel werk om een vuistdikke roman te schrijven.

        Like

  1. Er bestaan ook van die elektrische kussentjes, werken hetzelfde als een elektrische deken, volgens mij kan het daarmee ook. Ik heb zo’n ding liggen, voor steen- en steenkoude winters – heel zeldzaam dus hier, maar dan wil ik wat hebben.
    Eenvoudiger en praktischer lijkt me: een grote snelkookpan, bv. 13 liter, met water aan de kook brengen, en die onder de tafel zetten. Zo’n grote pan water geeft zijn warmte heel langzaam af.
    Nou zo’n pan heb ik dus, maar ik zet hem niet onder de tafel. Bij strenge vorst zet ik hem bij de waterleiding, op een plek waar die kwetsbaar is. Mocht de leiding toch bevriezen, dan heb ik een voorraadje drinkwater waar ik desnoods een paar dagen mee vooruit kan. Want als het bij mij bevriest, dan bevriest het bij een heleboel mensen, en dan is het lastig om aan een loodgieter te komen. Maar het is nog niet gebeurd dat hij bevroor en dat ik hem niet zelf weer aan de praat kon krijgen. Met mijn strijkbout 😉

    Liked by 1 persoon

      1. Verwarmde stoelen, kussens en voetenzakken lijken me voor onze cultuur geschikter dan verwarmde tafels. En dan kun je oma’s wollen omslagdoek ook nog verwarmen met een elektrische deken. Wel een echte wollen, want die brandt niet door.

        Liked by 1 persoon

      2. Ja klopt, mij lijkt de kotatsu nog het meest geschikt voor gamende pubers. Die willen sowieso het hele huis 25 graden. Een puberkamer met alleen een kotatsu en een laptop, meer hebben velen van hen niet nodig.

        Like

    1. En dat is precies de reden dat ik deze serie stukjes plaats: creatief nadenken over de manier waarop we onze huizen verwarmen. Want hoe slim die slimme meter ook is, het blijft uiteindelijk een doodlopende weg om onze hele huizen te verwarmen. Denk ik tenminste.

      Liked by 1 persoon

reageer

