leef groen en goedkoop

Minder spullen: printer weg


Gisteren heb ik mijn printer weggebracht. Hij heeft hier jarenlang goed werk gedaan, maar zijn tijd is geweest: ik print nooit meer. Terwijl ik een paar jaar geleden bijna elke dag wel iets printte. Mijn eerste printer heb ik gekocht in 1996 op het vliegveld van Miami. Dat is 20 jaar geleden, en nu is thuisprinten alweer voorbij. Wat verandert de tijd toch snel!

Bij een inkjetprinter met een maand vakantie verstoppen de inktmondjes, en dan print hij daarna slecht. Of niet. Of hij spoelt eerst zijn mondjes schoon en dat kost ongeveer een halve cartridge van meer dan een tientje per stuk. Dat is een bekend euvel van inkjetprinters, wat vroeger dus geen probleem was, want toen printte ik of een van de huisgenoten bijna elke dag.

Bij een laserprinter heb je dat probleem niet. Zoon3 heeft een laserprinter op zijn kamer die hij heeft aangesloten op ons netwerk. Dus als ik iets zou willen printen, kan dat nog steeds zonder enig probleem. Nou ja, zonder enig probleem: zijn professionele, gratis gekregen printer is formaat tafelkoelkast, en het printknopje heb ik nog nooit kunnen vinden. Volgens mij zitten er wel honderd knopjes op, want dat ding kan alles.

Meestal loop ik even de stad in naar een kopieerwinkel. Dat is een voordeel van het wonen in het centrum! Dan moet je wel een systeem uitdenken hoe je daar aan je document komt wat je wilt printen. Eerst zette ik het op een USB-stick. De laatste tijd stuur ik het als bijlage bij een email aan mezelf. In de kopieerwinkel, waar ook computers staan, maak ik die bijlage dan open en print hem uit. Ik gebruik ook google-docs en dropbox.

Maar goed, vooral sinds ik een ipad heb, print ik dus bijna nooit meer. Heb jij een printer en gebruik je hem vaak?

21 gedachten over “Minder spullen: printer weg

  1. Hier wel een heel goedkope laserprinter, iets van 1 euro. Af en toe print ik wel eens patronen uit en mijn man gebruikt hem voor administratieve rompslomp. Eerst hadden we een inktjetprinter ook een goedkope maar die deden we weg om dezelfde reden, opgedroogde inkt dus veel te duur.

    Liked by 1 persoon

  2. Toevallig overweeg ik juist om geen bankoverzichten meer te printen. Echt belangrijke documenten, zoals belastingaangiften, wil ook op papier bewaren. Gisteren kon de nieuwslezer even niets zeggen, omdat zijn computer vast liep tijdens de uitzending … Dan is een printje wel weer handig als back-up.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik print betogen uit, omdat ik niet de kans wil lopen dat de ipad net leeg is als ik aan de beurt ben.
      En ik print mijn administratie voor de belasting uit. Niet de bankafschriften, wel mijn eigen verzonden facturen en zo. Dat vind ik overzichtelijk, alles in een map jaar bij jaar bij elkaar.
      Gisteren kwam ik erachter dat we een gemeenschappelijke vriendin hebben, Gudrun.

      Like

      1. Zeker, bij betogen is een printje als houvast wel zo handig.
        En ik zag dat ik alwéér slordig heb geschreven. Oh oh.
        Wat leuk dat je Gudrun ook kent. Nu ben ik natuurlijk wel heel nieuwsgierig hoe onze connectie ter sprake is gekomen … 😉

        Like

  3. Ik print ook bijna nooit meer; moet hem ook eens wegbrengen. Inderdaad, als je hem dan een keer nodig hebt, dan doet hij het niet.

    Laatst kocht ik een treinkaartje bij de Hema. Had ik dat maar niet gedaan. Dat ding eiste een geprinte afdruk. Nou, bij mij thuis lukt dat dus niet meer. En als dat via de kopieerwinkel moet, dan moet ik ze de opdracht op een of andere manier toesturen, want zo werkt het daar. Een hele uitzoekerij voor een simpel treinkaartje. Dus ik ben naar de balie van de Hema gegaan en heb gevraagd of zij het voor me wilden doen. Dat wilden ze – maar ze waren er een poos mee bezig, en er kwamen meerdere medewerkers aan te pas. Ik vond het ook gênant.

    Bij goedkope kaartjes van andere winkels krijg je gewoon een kaartje. Je kunt zo inchecken, hoeft geen naam en geboortedatum op te geven enz. En ook kun je op het laatste moment nog besluiten om niet te gaan – bij Hema kon dat niet, daar moest je de reisdag van tevoren opgeven.

    Binnenkort ga ik weer op reis – met een kaartje van Albert Heijn. Dit is goedkoper dan mijn voordeelurenkaart, die ik daardoor ook nog maar zelden gebruik. Heb me al afgevraagd of die misschien ook maar weg moet.

    Liked by 3 people

    1. hee, schrijf daar eens over op je blog. Ik gebruik altijd mijn voordeelurenkaart, maar het kan dus nog goedkoper? Maar dat kaartje van de Hema lijkt me idd niet handig. Ik zag een paar dagen iemand bij de bus inchecken met zijn mobieltje, dat wil zeggen, hij liet zijn mobieltje aan de chauffeur zien en checkte dus niet in. blijkbaar had hij ook zo’n kaartje maar dan voor de bus.

      Liked by 2 people

      1. Voor het blog staat deze week iets anders gepland; ik zal erover nadenken of ik een keer wil schrijven over treinkaartjes.
        Die kaartjes van Kruidvat, AH en zo zijn van papier, dus je hebt er zelfs geen mobiel voor nodig. Ze zijn nuttig als je vrij lange afstanden reist, en dat doe ik. Mijn AH kaartje is geldig in de weekends, en dan het hele weekend. Dat komt goed uit want ik ga een weekendcursus doen. Het is niet geldig in bus en metro.

        Like

reageer

