Koud? Geweldige oplossingen van elders


800px-kotatsu-tastefultn
kotatsu-japanese-heating-bed-table-25-jpg-650x0_q70_crop-smartHier een paar geweldige oplossingen uit andere landen om het binnen behaaglijk te maken in de winter. Eerst Japan, altijd in voor iets anders eigens:  de kotatsu (met dank aan een blog-lezeres, dank je wel voor de tip). Volgens de eerste foto (wikipedia) uitstekend geschikt voor gamers. Poezen vinden een kotatsu helemaal geweldig. Onder het tafeltje hangt een electrisch kacheltje! De tweede afbeelding komt van de groene website treehugger.com. Volgens die website kun je het maken met een Ikea Lack tafeltje, maar moet je wel een speciaal kotatsu electrisch kacheltje gebruiken en dat aan de onderkant tegen het tafeltje bevestigen, en niet zelf iets gaan knutselen met een straalkacheltje of petroleumbrander. Brandgevaar, lijkt me duidelijk. Zie je jezelf al koffie drinken met je buurvrouw? Oh wat zal Poes me dankbaar aankijken als ik dit zou maken.

sandalaiIn Afghanistan is het ’s winters heel erg koud, veel kouder dan hier in ons gematigde kikkerlandje. Afghanistan heeft geen gasbel dus geen CV in de huizen. Hoe houden mensen het daar warm? Met een sandali! Lage tafel, plaid erop die tot op de grond hangt en eronder een kacheltje. Lekker zitten op dikke kussens en je benen blijven warm. Op het plaatje een vrij hoge tafel, op andere sites zie ik veel lagere, wat me overigens nog brandgevaarlijker lijkt, maar daar zeuren we vandaag niet over. De mannen op het plaatje lezen en discussiëren over de plaatselijke politiek en de vrouwen zitten er gezellig bij te breien denk ik zo. Althans op dit plaatje. Kinderen mogen niet onder de tafel ravotten, lijkt me duidelijk. Die man links achterin moet voor straf in de hoek staan omdat hij het kacheltje had omgeschopt of zo. Hoeveel slachtoffers met brandwonden er zijn, vertelt de website niet. In Iran bestaat iets dergelijks, en heet daar een korsi. Prachtige foto’s op internet van gezinnen rond lage tafels waarover zware kleden zijn gedrapeerd. Ja die foto’s had ik wel eerder gezien, maar daaronder zit dus een lekker kacheltje.

In Spanje bestaat iets dergelijks, de mesa camilla. Dit is een rond houten tafeltje met twee bladen boven elkaar, en in de onderste een uitsparing voor iets waarin je een smeulend vuurtje doet. Tegenwoordig ook met een electrisch kacheltje. De foto’s op internet toont saaie tafeltjes met truttige kleden erop.

En in Nederland? De ouderwetse stoof lijkt er op. Ha, blijkbaar is Nederland altijd een individualistische samenleving geweest: een stoof is een eenpersoons kotatsu. Mijn oma gebruikte een stoof. Vermoedelijk zat poes ook onder haar rok, net als Japanse Poes onder de kotatsu. Oma haalde met een pook een kooltje uit de kolenkachel, deed dat in een test, zette die test in een stoof, ging zitten, zette haar voeten op de stoof, drapeerde haar lange rok om de stoof heen en ging sokken stoppen. Nou dat is toch wel echt een verzameling ouderwetsheid bij elkaar. Volgens mij snapt Zoon3 (22) alleen het deel ‘oma ging zitten’ uit deze zin.

Heeft een stoof weer een toekomst? Bijvoorbeeld met een kruik erin? Of zie je meer iets in de kotatsu?

11 gedachten over “Koud? Geweldige oplossingen van elders

  1. Toen ik jong was moest ik van september tot april een wollen gebreide ‘borstrok’ over mijn katoenen hemd dragen. En als je 12 werd kreeg je ‘jeager’ hemden voor ’s winters. Heerlijk warm en ik heb er nog een in de kast voor een buitendag met vorst. Omdat ik een houtkachel stook, heb ik ook nu nog een test met een kooltje vuur om m’n voeten warm te houden. Heerlijk warm. En een houtkachel moet je zo nu en dan even bijvullen dus loop je je weer warm.

    Liked by 1 persoon

    1. Wow, de ene geweldige ouderwetse tip na de andere. Bij mijn opa hing iets aan de muur, een soort grote koekenpan van koper met deksel. Volgens mij werd die lang geleden gebruikt om een bed voor te verwarmen. Een beddenpan. Ouderwets verwarmen, we zouden er een boekje van kunnen maken . Vol verhalen en nostalgie.

      Like

    1. Overigens, in aanvulling op mijn vorige reactie, het gaat dan niet zozeer om het in de fik vliegen van de trui die vroeger van wol was en nu van acryl. Maar de plaid is van fleece (polyester), de sokken van polyamide, de pantoffelzolen van neprubber, het tapijt van weet ik veel of laminaat van plastic etc.

      Like

  2. Ja, die paradigmaverschuiving, daar ben ik helemaal voor :-)! Al die technologische slimmigheidjes zijn alleen maar foefjes waarmee we de extreme luxe die we ons menen te kunnen/moeten veroorloven op kunnen blijven eisen. Wezenlijk hoef je dan niets te veranderen; lekker makkelijk…

    Toen ik onlangs Jongste ophaalde van een speelafspraak bij een vriendje, kwam hij zwetend en met hoogrode konen naar de deur. Wat bleek? Hele gezin loopt daar zomer en winter in shirtjes met korte mouwen, thermostaat staat meestal op 23 (!) zei de moeder in kwestie – nou ja, soms als ze aan het stofzuigen was of zo wel een graadje lager! Haha, Jongste was niet op het idee gekomen om zijn (lekker warme) vest uit te doen en had dus vanwege de hitte bijna het loodje gelegd :-)! Als Zonen hier in huis met een shirt rondlopen en het te koud vinden, zeg ik ‘Eerst een vest of trui aan, daarna praten we verder.’ Hoeft dus nooit, dat praten.

    Laten we elkaar hier, in ons internethoekje, blijven inspireren tot andere keuzes en oplossingen!

    Liked by 1 persoon

  3. Hoi Mathilde,

    Heerlijk, jouw stukjes over hoe om te gaan met kou; daar krijg ik het lekker warm van :-)!

    Eerder deze week schreef je over dat je op andere plekken zit te puffen van de warmte en dat herken ik helemaal! Bij mij in huis staat de thermostaat overdag op 17.5 en dan voelt het elders al snel als een sauna. Laagjes werken dan het beste. Grappig ook wat jij schreef over toen jullie vroeger thuis cv kregen, dat dat de huiselijke gezelligheid toch wel wat aantastte. Ik woon met mijn Zonen behoorlijk klein en wij zijn altijd met z’n vieren in onze woonkamer/keuken. Hier werk ik, doen Zonen huiswerk, lezen we, koken en eten we, et cetera. Dit is ook de enige ruimte waar gestookt wordt – ouderwets gezellig, dus!

    Met mijn zittende werk moet ik af en toe wel even bewegen om het niet koud te krijgen. Een kop warme koffie, gemberthee en even lekker dansen op zonnige sambamuziek doen wonderen. Als het even kan onderbreek ik mijn werk ook voor een wandelingetje of om even lopend boodschappen te gaan doen. Dat is een mes dat aan veel kanten snijdt (lichaamsbeweging, warm worden, milieuvriendelijk, vitamine D, met een frisse geest weer verder, enzovoorts).

    Warme groet!
    Monique

    Liked by 1 persoon

    1. dank je wel voor deze fijne reactie. Leuk te lezen dat ik je inspireer, dat het een serie van stukjes wordt komt door dit soort reacties, want die inspireren mij weer tot nadenken. Kun je nu als redelijk normaal Nederlands gezin nog met zijn allen in de woonkamer hokken en de slaapkamers zien als slaapkamers? Jij wel dus, hier lukt dat niet.
      Eigenlijk zijn we (dit hoekje van internet) bezig met een paradigmaverschuiving. In plaats van voort te gaan op het verwarmen van het hele huis maar dan op een duurzamere manier (met slimme meters en duurzame energiebronnen), denken we na over een andere manier van leven die minder verwarming vergt. Dat begin ik me al denkende over deze serie te realiseren. Dat wordt een stukje, later deze week. Nogmaals, bedankt.

      Like

reageer

