Koud? Het is juist overal te warm


radiatorTja, en dan ben je lekker bewust bezig helemaal volgens het boekje, lekker warm aangekleed met een wintertrui en warme kniekousen, en dan ga je ergens heen en dan zit je dus te puffen.

Met rode wangetjes en zwetend zit ik in mijn winterkleren in het stadhuis

Vroeger was het thuis rond de kolenkachel in de woonkamer wel lekker warm, maar de buitenwereld was koud. Althans koud genoeg om de hele dag een zelfgebreide wintertrui aan te hebben. Volgens mij hadden al mijn klasgenoten de hele winter een trui aan, op de lagere school en op de middelbare school. Ook als studenten hadden we ’s winters truien aan: blijkbaar was het in de gebouwen van WageningenUR toen veel kouder dan nu.

Want ook daar zat ik vandaag dus te puffen en zag ik om me heen mensen in shirts en overhemden.

‘We moeten terug in ons fossiele brandstofgebruik, maar met behoud van dezelfde luxe.’ Nou mensen, dat hoeft dus helemaal niet. Als we nou overal binnen de verwarming een graad kouder zetten, dan kunnen we met zijn allen weer echt gaan voor de wintergarderobe. Dus niet alleen thuis maar ook in kantoren, op scholen en in alle overheidsgebouwen. Een donkerrode pullover onder een blauw pak staat reuze chique. Een wollen mantelpakje ook. Yes we can. Maar we willen niet.

In heel veel landen zijn gebouwen onverwarmd. In Angola bijvoorbeeld. Ik hoor je denken, ja in Afrika, daar is het altijd heet. Nou dat is echt onzin. In Lubango (waar ik woonde) is het in juni gemiddeld 15 graden, en dan is het binnen dus ook 15 graden.

Een graad kouder in alle grote kantoren, winkels en scholen, dat moet toch heel veel gas schelen. En daar kunnen we toch best weer aan wennen?

Want het alternatief is dat we over een twintigtal jaren……

 

 

 

12 gedachten over “Koud? Het is juist overal te warm

  1. Vandaag in de Hema… het was er behaaglijk warm, en de buitendeur stond open!
    Gekkigheid.
    Ik heb standaard overdag 18,5. Als je dat gewend bent is het prima te doen. Maar ik ga ook weer wat toevoegen: dikkere gordijnen. Daarvoor was ik dus even binnengelopen bij de Hema. Niet geslaagd.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik was vandaag ook bij de Hema. Inderdaad, de deur stond open. De eigenaar denkt dat als de deur dicht is, de klanten niet naar binnen komen. In de gemeenteraad hebben we hier ons hoofd al vaak over gebogen, want verplichten om de deuren dicht te doen, kan niet. Wel zie ik steeds meer winkels toch de deuren dicht houden. Het is even wennen, maar ik denk dat ook de Hema hier wel volgt.

      Bij onze Hema zag ik een aanbieding van velours gordijnen, voor 14 euro per meter inclusief naaiwerk. Bij de Kringloop zijn ze veel goedkoper.

      Wat goed dat je dikkere gordijnen neemt, het scheelt echt. Je kunt je eigen gordijnen ook (laten) voeren. Dat hoeft niet met een heel dikke stof.

      Like

  2. Precies… Onze kinderen zijn ook een binnentemperatuur gewend van 15 – 20 graden. Dat laatste is als de kachel echt op zijn warmst is, daarna koelt ’t weer af. In het vorige huis groeide het ijs op de binnenkant van de ramen. Maar op school is het zo heet, vaak komen ze nog midden in de winter terug met hun truien in hun rugzak. Veel te heet, vinden ze.

    Liked by 1 persoon

    1. Wow, dan staat daar de verwarming wel erg laag. Is dat bewust beleid om geld of emergie te besparen, of is een oud tochtig slecht geisoleerd gebouw waar niet tegenaan valt te stoken? In het tweede geval kost het verwarmen dus klauwen met gas en geld, en is het nog steeds onaangenaam koud. Tja, dat is nu ook weer niet de bedoeling uiteraard.

      Like

reageer

