thuis

Zo herstel je een hipster


Sinds enkele jaren maak ik mijn eigen ondergoed, en vandaag is het weer zover. Het is niet echt een hobby, het is een onderdeel van het ritme van mijn leven. Net zoals de voorjaarsschoonmaak, ramen lappen en de halfjaarlijkse klerenwisseling. Taken die bij het sprokkelhuishouden horen. Ondergoed maken is dan wel een van de leukere taken.

Leuk? Ja!

Het is een creatief proces met mooie materialen zoals stofjes, elastiekjes, bandjes en kantjes. Hierin kun je natuurlijk volledig uit je dak gaan, of minimalistisch alles in een kleur houden.
Het werk is te overzien in ruimte en tijd. Het is gepruts op de vierkante centimeter en aan het eind van een werkdag is alles klaar.
Als je eenmaal een patroon hebt dat past, kan je dat blijven gebruiken. Je wordt er steeds handiger in en het resultaat wordt steeds beter.
Zelfgemaakt ondergoed past altijd perfect na de eerste misbaksels waarin je het patroon hebt aangepast.
Niemand ziet wat je gemaakt hebt. Je geniet alleen zelf van het resultaat. En dat is heimelijke pret.
Alleen iets voor vrouwen? Wow, dat is zoo 2015. Vrouwen moeten alles kunnen wat mannen kunnen, dus mannen kom op. Een naaimachine is een mooi apparaat.

Hoewel het zonnetje trekt, moest ik vandaag echt aan de bak want mijn ondergoedla is bijna leeg. Dat betekent dat het meeste inmiddels is verhuisd naar de doos met oud ondergoed waarvan dan weer nieuw gemaakt kan worden. In die doos verzamel ik het hele jaar door alle materialen die ik kan gebruiken, zoals te klein geworden hemdjes, elastiek en sluitingen, kantjes en bandjes. Ook Tshirts en ondergoed van Zoons verdwijnt hierin: het elastiek van hun broeken is meestal te hergebruiken. Hun broeken maak ik van oude Tshirts.

Dit is echt cradle to cradle!

Ik gooi de inhoud van de doos op tafel en begin. Een uurtje later breekt mijn naald, de enige die ik nog had, dus is het feest weer voorbij. In dit uurtje heb ik het kruisje van drie hipsters en het elastiek van twee broeken vervangen.

Trots kijk ik naar het resultaat. Hiermee kan ik wel weer een half jaar vooruit. Nu de zon in.

En leren fotograferen.

2 gedachten over “Zo herstel je een hipster

  1. Zo blij te lezen dat ik niet de enige ben die zelf ondergoed maakt. En het zit lekker maar het is ook veel sterker. Ik koop vaak een hele hoop reclame tshirts in 1 keer voor 1 á 2 euro dan kan ik weer lang vooruit. De stof is mooi stevig.

    Like

reageer

