leef groen en goedkoop

Koud in huis? Tips van mijn Moeder


houtkachelcvEven overnieuw: ik ben blij met jullie nostalgische reacties op ijsbloemen, maar dat stukje was nog helemaal niet goed. Hier nog zoiets, maar nu vanuit Moeder (nu 87) geschreven.

Dit deed mijn Moeder om het behaaglijk te maken in ons onverwarmde huis met alleen een kolenkachel in de woonkamer.

  • We hadden dikke wollen deken op ons bed. Moeder verwarmde onze bedden voor met een kruik. Ik herinner me rijp op dekens en ijsbloemen op ruiten.
  • Mijn moeder breide wollen truien voor ons allemaal. We droegen lange wollen kniekousen. Bestaan die nog? We droegen warme pantoffels: zelfgebreide dikke kleurige kousen met leren zooltjes eronder genaaid. Ik droeg vaak een maillot onder een broek.
  • We hadden de vitrage dicht en gevoerde velours gordijnen. Voor de voordeur en de tussendeur naar de gang hing een tochtgordijn. Op de grond en op de vensterbank lagen tochtslangen, ook die breide Moeder (en ik!) zelf van restjes wol.
  • Mijn oma had een lange wijde rok aan en zat te breien met haar voeten op een stoof met daarin een test met een gloeiend kooltje. Dat moet heel lekker zijn geweest met die wijde rok rond die warme stoof. Toen ze geen lange rok meer droeg, zat ze altijd met een plaid over haar benen. Zelfgebreid natuurlijk. Mijn opa had een gekochte ‘Schotse deken’.
  • We hielden alle tussendeuren in huis dicht en zaten met het hele gezin in de woonkamer. Dat was immers de enige verwarmde ruimte.
  • Mijn vader -componist, dus altijd aan het schrijven – werkte met handschoentjes waarvan de vingers waren afgeknipt. Daarmee speelde hij orgel (in een onverwarmde kerk), piano in zijn onverwarmde studio, en schreef hij zijn muziek en artikelen.

Wij kregen in 1975 centrale verwarming. Het leven werd meteen anders. We gingen het hele huis gebruiken. Daarvoor waren onze slaapkamers uitsluitend slaapkamers, maar daarna werden het onze leefkamers. Mijn broer en ik kwamen nauwelijks meer beneden en maakten ons huiswerk boven op onze kamers. Nu achteraf denk ik dat Moeder nog wel eens weemoedig heeft teruggedacht aan de gezelligheid van daarvoor.

 

8 gedachten over “Koud in huis? Tips van mijn Moeder

  1. Ik heb wel CV maar ik herinner me het ook wel van thuis vroeger, zelfs de dekens bevroren wel eens door het uitademen. Inderdaad een kruik, een warme flanellen pyjama. Zelf doe ik nog steeds een dik vest aan en pantoffels, gordijnen dicht, scheelt zo een graad en aardig wat energie.

    Liked by 1 persoon

  2. Heel herkenbaar. Wij hebben nooit thuis centrale verwarming gehad. Een houtkachel was het enige. Daar zaten we als het koud was om heen. Mijn moeder kookte de pot er vaak op, hing de was er boven aan een spin, (is een houten wasrek). Ach het had ook wel wat.
    We waren tevreden al wou ik de 1e jaren van ons trouwen geen houtkachel. Inmiddels hebben we al weer jaren1, zo lekker die warmte en de verwarming kan uit.

    Liked by 1 persoon

  3. Al of niet centrale verwarming heeft veel invloed op de manier waarop en de mate waarin mensen in het gezin met elkaar kunnen omgaan. Het wordt ineens bijvoorbeeld veel makkelijker om een gezinslid haast ongemerkt te isoleren – een vorm van mishandeling. En zo handig, je ziet nergens blauwe plekken. Heel erg makkelijk te ontkennen.

    Maar ook zonder dat het uitloopt op mishandeling, ontneemt centrale verwarming gezinsleden de noodzaak om meningsverschillen uit te praten, compromissen te sluiten, rekening te houden met elkaars belangen en behoeften. Nuttige vaardigheden, toch.

    Destijds aten we nog wel iedere dag samen aan tafel. Ook dat is veel minder gebruikelijk geworden. Er zijn kinderen die altijd op hun eigen kamer eten, maaltijd uit de magnetron, opgewarmd op de tijd die uitkomt voor dit kind, niet voor het hele gezin. Hier is gemak gewonnen en contact verloren.

    Liked by 1 persoon

reageer

