thuis

Koud? Zes tips van vroeger


Hoe deden Nederlanders dat vroeger toch in de winter? In hun huizen met enkelsteens muren, enkele ruiten, koude vloer en koude zolder. Nou, deels leden ze kou. En deels verzonnen ze zelf slimme oplossingen. Hier vijf ouderwetse tips om het warm te hebben in de winter zonder dat je gas verstookt.

  • Leg dikke dekens en dekbedden op alle bedden. Verwarm een bed voor met een kruik. Dan kan de kachel ’s nachts uit. Ik herinner me rijp op dekens en ijsbloemen op ruiten. Dit wordt weer een actuele tip nu nieuwe huizen niet meer aangesloten worden op aardgas. Verwarmen moet anders!
  • Kleed je warm aan. Met een dikke zelfgebreide trui. En warm ondergoed: bij de Hema verkopen ze heerlijk warm ondergoed met lange mouwen en lange pijpen. Geef alle huisgenoten twee sets plus goede warme pantoffels. Zo houdt iedereen zichzelf warm, dan kan het huis kouder blijven. Ik kom nog steeds mensen tegen die ook in de winter in Tshirt of katoenen hoodie rondlopen ‘ja dat vind ik lekker’.
  • Ouderwetse gordijnen zijn van velours en gevoerd. Dat houdt heel wat kou tegen. Voor de buitendeuren en tussendeuren naar onverwarmde ruimtes hingen tochtgordijnen. Dikke velours gordijnen zijn soms te koop bij de Kringloop. Op de grond en op de vensterbank lagen tochtslangen
  • Doe lange wijde rokken aan en zet je voeten op een stoof met daarin een test met een gloeiend kooltje. Genieten maar.
  • Doe tussendeuren in huis dicht en ga met alle huisgenoten in een ruimte zitten. Rond de eettafel. Dan hoeft alleen daar de verwarming aan.
  • Blijf in beweging: koud? ga hout hakken, stofzuigen of brood bakken.

 

21 gedachten over “Koud? Zes tips van vroeger

  1. zelf stook ik niet ik woon 10 hoog en heb de cv niet aan een lege wijnfles gevuld met heet water uit de kraan geeft ook warmte ben een soepmens dus smullen maar en vooral lekker kruidig helpt mij de kou door
    ik heb er vrede mee mijn flat heeft blokverwarming en als ik ga stoken betaal ik minima 150 euro per maand tja en daar moet ik net van eten
    ik heb een warm hart en dat scheelt ook

    Liked by 1 persoon

      1. Oh… Ha, nee, NOG niet, maar ik overweeg wel serieus lange warme rokken over mijn wollen maillots te gaan dragen. Zoveel warmer dan een spijkerbroek! 😬

        Like

  2. IJsbloemen, prachtig. In het vorige huis hadden we alleen een houtkachel voor een deel van de woonkamer. Verder niets. Hoewel we hier een warmtepomp hebben, branden we wederom alleen de houtkachel in de woonkamer. Gelukkig houdt dit huis zijn warmte beter en is de kachel wat efficiënter.
    Je went er ook aan. Mijn ouders zitten in 23 graden en rillen als ze bij ons in 19 graden zitten. En dan heb ik het al 3 graden warmer gestookt dan normaal 😀
    Een laagje wol is heel fijn tegen kou. En een sjaaltje, want via je nek verlies je veel warmte omdat daar aderen zo dicht aan de oppervlakte liggen, ofzo. Verwarmende dingen drinken scheelt ook 🙂

    Liked by 3 people

  3. Nog een oudje: vitrages. Lijkt niet indrukwekkend, omdat er gaatjes in zitten. Toch is het verbazend hoeveel kou (’s zomers warmte) erachter blijft hangen. Ik doe ze open als de zon op het raam staat, en sluit ze zodra het donker(der) wordt.

    En een nieuwe: een skibroek, of andere broek die bedacht is voor buitensport in de kou. En die draag je natuurlijk over ski-ondergoed, al of niet van de Hema. Ik maak mijn winterbroeken zelf, van mantelstof. Wol draagt het lekkerst vind ik. Zo’n broek kan natuurlijk ook gevoerd worden. Dan kriebelt de wol niet, de broek valt beter, en je hebt weer een extra laagje.

    Liked by 3 people

    1. Ja, klopt, ik herinner me dat je dit vorig jaar ook al zei: vitrages. Ik heb ze niet, het is voor mij dan weer een stap te ver. Boven heb ik wel overdag de luxaflex dicht.
      Een skibroek is geweldig, die tip kende mijn oma nog niet.
      Maar herken je dit ook: dan kom je bij iemand anders, en stik je in de hitte met je zelfgebreide trui en warme ondergoed. Vroeger was het overal koud, ook in de bus, op school, in winkels. Nu is het overal te warm. Dus als ik ergens heen moet, kleed ik me eerst om en doe al die lekkere laagjes uit. Bah, stom!

      Liked by 2 people

    2. Overal te warm, klopt. En wat ik ook heel vreemd vind: mensen verwachten dat je in de winter bij koud weer op de fiets stapt in dezelfde het-hele-jaar-doorkleren waarin je comfortabel bent in verwarmde ruimtes. Maar zelf vinden ze het te koud om te gaan fietsen. Ze stappen in de auto en daar zetten ze de kachel aan. Welke kachel verwachten ze dat ik aanzet op de fiets?
      Dus ik heb overbroeken, die gaan over de sociale broek heen, en die houden me warm op de fiets of step. Ter plekke trek ik niet alleen mijn jas uit – vinden ze normaal – maar ook mijn overbroek. En daar moeten ze dan weer even aan wennen. Ik heb verschillende soorten overbroeken voor verschillende soorten weer – wind, regen, vorst – net zoals je verschillende soorten jassen hebt voor verschillende soorten weer. Als je het uitlegt, begrijpen mensen meteen de logica.
      Als het overal koud zou zijn zoals vroeger, dan zou ik mijn warme ondergoed etc. kunnen aanhouden; bij gebrek aan die mogelijkheid heb ik de overbroek ontwikkeld. Zo kan ik schakelen tussen verschillende omgevingen.
      Vitrage is erg uit de mode inderdaad.

      Liked by 2 people

      1. Jij bent zo’n slimmerik. En ik krijg steeds meer de indruk dat je precies doet wat je zelf wilt, en dat dat ook nog een heel goed voorbeeld is voor de rest van de Nederlanders.

        Like

reageer

