Concentratieverlies


Hoi, en nu iets heel anders: Komt het doordat ik ouder wordt of komt het door het luie klikken op schermpjes dat ik minder geconcentreerd boeken lees?

Boeken lezen, wow, dat was jaren lang mijn Grote Hobby.

De aanleiding van dit stukje is een impulsaankoop: Zen and the Art of Motorcycling Maintenance. Wie geen idee heeft waar ik het over heb, is een generatie jonger dan ik. Of veel ouder. In mijn vriendengroep (Wageningse studenten) was dit boek in de eighties een gigahit. Een hype lang voordat dit woord werd uitgevonden. Cultstatus. Een huisgenoot kwam een keer zijn kamer uit, en zei dat hij nu maar eens wat anders ging doen: hij had ZAMM 18 keer gelezen.

En deze week zag ik het bij de boekwinkel liggen. Mijn eigen exemplaar ben ik jaren geleden kwijt geraakt, uitgeleend of zo. Oke, ik naar huis met mijn eigen cadeautje. De eerste vier zinnen vond ik krom Nederlands, dus al een half uur na aankoop heb ik het boek geruild voor de originele Engelse.

En nu heerlijk lezen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om me onder te dompelen. Ik lees plichtmatig elke avond een hoofdstuk. En als dat uit is, klik ik weer een kwartiertje wezenloos op mijn i-pad. Het ligt niet aan dit boek, het lukt me ook niet met andere Echte Grote Literaire Werken. Het liefst lees ik onzinboeken waarin ik meegezogen wordt door de spanning van het verhaal. Die las ik vroeger helemaal niet!

Niet dat ik onzinnige poezenfilmpjes zit te kijken op de i-pad: ik luister naar podcasts over samenleving en politiek, luister naar de Messiah en vergelijk uitvoeringen, lees over landschap en geologie, lees over geschiedenis en cultuur. Ik lees langere stukken en het voelt alsof ik studeer.

Is deze hobby ook gewoon voorbij? Of is concentreren lastiger als je ouder wordt? Of moet ik me weer leren concentreren? I-pad wegleggen, telefoon wegleggen, echt wegleggen, en weer echt gaan lezen? Tijdens het lezen is het onrustig in mijn hoofd. Ik zit niet te lezen in het hier en nu maar ben met mijn hoofd ergens anders.

Wow, dit is echt erg. Herken je dit en zo ja hoe krijg je dan die rust terug?

 

3 gedachten over “Concentratieverlies

  1. Waarschijnlijk verandert er wel iets met het ouder worden in de concentratie op dat gebied. Misschien eens oefenen met een heel boeiend “moeilijk” boek? Zelf heb ik tegenwoordig na een uurtje een leer-boek lezen, dat ik even mijn ogen dicht moet doen. Als een soort bijtanken.

    Liked by 1 persoon

  2. Haha weer een overeenkomst tussen jou en mij, ZAMM.

    Het is een geweldig boek. Ik ga NU deze ipad wegleggen en weer een hoofdstuk lezen.

    Ik heb een keer een zwaar autoongeluk gehad, in Bolivia 500 km van de dichtsbijzijnde dokter. Toen had ik een schedelbasisfractuur. Daar heb ik jarenlang hoofdpijn en een tranend oog aan over gehouden. En een versleten nekwervel. Zou concentratieverlies ook daardoor kunnen komen?
    Maar volgens mij kan ik het wel weer opbouwen.
    Je hebt gelijk, als een boek voorbij is, krijg je het niet terug. Maar ik heb het gevoel dat dit op een ander vlak ligt.

    Like

  3. Wow, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance! Ik las het van kaft tot kaft in één keer uit. En dat kan ik helaas van weinig andere boeken zeggen. Ik ontdekte het bij toeval – in mijn omgeving was het beslist geen hit. Daar lazen ze van die romantische dingen waar ik niks aan vond – of vind. Wel literatuur hoor – maar het onderwerp interesseert me niet. Maar dit wel!
    Minder concentreren: ik dacht eerst dat het van mijn schedeltrauma kwam. Was ook wel zo misschien. En ook, dus: gewend geraakt aan lezen van een scherm. Maar inmiddels lees ik ook weer blij van papier.
    Dus ik heb het boek van de plank gepakt en ben begonnen. Jammer dat ik zo veel andere dingen te doen heb!
    Bij mij slaat het dus weer aan. Maar bij jou misschien gewoon niet. Heb ik ook met dingen die ik eerder de moeite waard vond. Van gedachten veranderd, en daardoor boeit het niet meer. Als dat gebeurd is, dan komt de interesse meestal niet meer terug.

    Liked by 1 persoon

reageer

