Slim afval scheiden in huis


Bedankt voor het delen van jullie systemen om afval te verzamelen in huis. Het heeft mijn gedachten geordend. Waar moet mijn slimme systeem aan voldoen?

  • het moet ondiep zijn. Er is geen ruimte voor manden, kistjes, of prullenbakken naast elkaar.
  • het moet er goed uitzien, het afval wil ik uit het zicht.
  • het moet handig zijn om minstens vier soorten afval te scheiden: PMD, papier, GFT en rest
  • het moet superhandig te gebruiken zijn zodat ook superluie mensen afval scheiden.

Ikea heeft een mooi systeem met bakken die je stapelt. Maar ze zijn 55 cm diep, en dat past echt niet bij mij boven op de gang. Ergens anders zou dit wel geschikt zijn. Ik ken een huishouden met dit systeem. Ziet er goed uit, stinkt niet, en is handig.

Uitgebreid klikken en plaatjes kijken heeft me het volgende idee opgeleverd: een ondiepe kast waarvan de voorkant omlaag kantelt en daarachter drie hoge smalle bakken die meekantelen. Dit lijkt me een goed systeem. Op Etsy kom ik iets dergelijks tegen, maar om nou een houten kast uit de VS te laten komen….  Een schoenenkast lijkt erop, maar is wel erg ondiep.

Nogmaals zoeken bij Ikea brengt me op Trofast opbergers. De kasten zijn 20, 30 of 44 cm diep. De bakken (van plastic, zucht) zijn er ook in verschillende maten. Oke, dat wordt het. Nu nog een auto om bij Ikea te komen.

Voor wie Trofast niet kent: verlekker je bij deze honderden plaatjes met tientallen slimme trofasttips. Gewoon superspul.

 

2 gedachten over “Slim afval scheiden in huis

  1. Hoi Mathilde,

    Ik heb twee laden in mijn bijkeuken in gebruik een voor papier en een voor plastic,metaal en D?
    Verder glas in de inpandige garage.
    En restafval in aanrechtkastje onder de gootsteen.
    Verder groen op het aanrecht in bakje met een dekseltje wat makkelijk open blijft staan.

    Liked by 1 persoon

    1. De systemen die men zelf al doende bedacht heeft, lijken op elkaar. Blijkbaar wordt zoiets het Nieuwe Normale Huishouden. Zoals bestek bij iedereen in een la ligt vlak onder het aanrecht.
      Ik heb meer moeite met Boven. Want mensen boven lopen niet met hun frummels naar beneden, dus dumpen boven alles bij elkaar in een prullenbak. Onnederlands groot huis met veel bewoners?

      Like

reageer

