leef groen en goedkoop

Minder kopen en minder weggooien


Wat is duurzaam leven? Ik zelf probeer vooral mijn ecovoetafdruk te verkleinen. Nou is die niet zo groot, met mijn voetafdruk hebben we hoogstens 2 Aardes nodig en dat is onder het gemiddelde van een Nederlandse voetafdruk. Maar ook die 2 Aardes hebben we niet, dus ook ik moet terug. Helaas: op de site waar ik mijn voetafdruk test, is het feit dat ik in Gelderland woon al voldoende voor een voetafdruk van een Aarde. Ik moet in Gelderland dakloos op straat gaan zitten bedelen voor kleding en voedsel om onder de 1 te blijven.

Dat moet anders kunnen.

Ik geloof niet dat we kunnen verduurzamen zonder ons consumptiepatroon aan te passen. Dat is echter wel steeds meer de trend. En zo sta ik weer verlekkerd te kijken naar een superduurzame rugzak van 300 euro en een hoogbewust kladblok van gerecycled behang van 20 euro. Mooi design, maar ik geloof niet dat we hiermee de Aarde redden. Ten eerste maakt het duurzaam leven onbereikbaar voor de meerderheid der Nederlanders. En ten tweede zie ik niet in wat er duurzaam is om eerst mijn eigen rugzak weg te gooien en dan een nieuwe te kopen.

We zullen echt onze levensstijl moeten aanpassen aan een kleinere voetafdruk. Minder op vakantie, minder vliegen. Minder warm huis en minder verlichting. Minder mode, minder meubeltrends. Minder kopen, minder verbruiken en minder weggooien.

We zullen met zijn allen terug moeten, kleiner, eenvoudiger, minder. Rugzak stuk? Dan lap je hem op. Een kladblok maak je door een stapel papiertjes met een lege achterkant op een plankje te spijkeren.

De film van Leonardo di Caprio al gezien? Zeker doen.

8 gedachten over “Minder kopen en minder weggooien

    1. Minder vliegen. Feitelijk is de hele industrie waarin DiCaprio werkt een grote verspilling. minder dure films, minder films op kwetsbare natuur opnemen. Ik heb me er nooit in verdiept, maar kan me voorstellen dat het opnemen van zo’n film The Revenant in de sneeuw in Canada en Argentinie een grote aanslag is op de omgeving.

      Like

reageer

