Opruimen 32: Minder spullen meer troep


Nu er minder rotzooi is in huis, kom ik steeds meer rotzooi tegen. Raar? Nee hoor, logisch. Tijdens stofzuigen zie ik ook altijd meer stof in hoekjes, rondom stoelpoten, achter de bank. Terwijl ik eerst nog dacht dat stofzuigen nog niet echt nodig was. Zo gaat het ook met opruimen. Al opruimende zie ik steeds meer spulletjes in bakjes, laatjes, kastjes, doosjes. Die handige kastjes met kleine laatjes en andere opruimsystemen: blijf er van weg, koop ze niet. Je stopt ze vol, het lijkt netjes, maar ooh wat een ontgoocheling. De slimste tip is misschien nog wel om ze met inhoud en al weg te gooien.

Een confronterend moment had ik vanochtend: ik zoek naar een zaklamp om de meterstand van de gasmeter af te kunnen lezen, en onderweg kom ik me toch een troep tegen. Wow, waarom heb ik dit allemaal. En let wel, het zijn geen kapotte mobieltjes, maar goede spullen zoals stiften, gummetjes, nietjesuithalers, vergrootglazen, scharen, lippendingen, geodriehoeken,  brillekokers, punaises, paperclips, puntenslijpers, nietjes, typexpotjes, lijmstiften, opschrijfboekjes, lijmtubes, mascara, tekenmallen, printpapier, mijn bul, blokfluiten, opladers, visitekaartjes, passers, potloden, potloodpunten, vulpenvullingen, …. Daar tussen zocht ik dus de zaklamp, het leek me de logische plek.

Gelukkig zit er een lampje op mijn mobiel, en ja hoor, werkt ook. Dus mocht ik de zaklamp nog tegenkomen, kan die ook weg.

En nu het kastje weer dicht is, laat ik het maar zo en ga snel wat anders doen. Lezen, viool studeren, wandelen, schrijven, studeren. O ja, huishouden, werken, geld verdienen. Alles beter dan die laatjes doorspitten.

Het zijn de laatste loodjes van het opruimen. Details die niemand ziet, die niemand merkt. De laatste 20% die 80% van de tijd kost. Die troep neemt geen ruimte, ik heb geen zin om hieraan zoveel tijd te besteden.

Toch blijft het malen in mijn hoofd. Ik wil vanavond het volgende proberen: uitzoeken wat ik denk het komend jaar te gebruiken, en de rest ongezien in een zak en in een keer weg. Van alles één lijkt me wel voldoende.

 

 

 

6 gedachten over “Opruimen 32: Minder spullen meer troep

  1. De plaatselijke kringloopwinkel is vast blij met schrijfwaren, want daar kunnen ze die vaak zelf ook gebruiken voor etiketten en de administratie. Dergelijk klein grut bewaar ik in een rommellade en in een doos. Als alles bij elkaar ligt, lijkt het net alsof er opgeruimd is.

    Liked by 1 persoon

reageer

