Van Gerolstein naar Daun


Hehe, hier dan eindelijk de opvallende landschapsdingen die we onderweg gezien hebben op onze tocht van vorige week door De Eifel. Wat een schitterend gebied, ik wil hier zeker vaker heen. En vlakbij! En voor wie er geen genoeg van heeft: het tweede deel, van Daun naar Manderscheid, staat er ook inmiddels op.

lopen en landschap

We lopen etappe 9 van de Eifelsteig van Gerolstein naar Daun. In het gidsje staat eigenlijk alleen waar we naar rechts en naar links moeten. En waar we kunnen slapen, dat is wel handig. En met goede kaartjes, dus toch wel een handig gidsje.

Maar ik mis de achtergrondinformatie. Thuis heb ik de geologische geschiedenis al uitgezocht. Onderweg let ik goed op wat ik daarvan terug zie.

  • Aan de zuidkant van Gerolstein klimmen we naar boven. We komen bij een pas tussen twee steile wanden: dolomiet, wow! Niet dat ik het direct zo herken, maar er staat gelukkig een bordje bij. Jammer dat ik geen hamertje bij me heb. Of misschien niet zo jammer, het is wel zo leuk als er nog wat overblijft voor volgende generaties.
  • Een eind verder komen we bij een oude afgraving: lavasteen, bekend van tuincentrum en aquarium. Het is hardgeworden lava, ook vulkanische slak geheten. Het…

View original post 208 woorden meer

reageer

