thuis

Lekker in mijn eentje naar de film


Naar de bioscoop ga ik graag in mijn eentje. Met een vriendin of vriend doe ik liever wat anders, iets waarbij je gezellig kunt kletsen: uit eten of zo. Maar naar de film ga ik graag alleen. Zo hoef ik nooit voor een ander te denken, nooit opzij te kijken of buurvrouw of buurman zich niet verveelt. Samen naar de film, zeker als ik hem heb uitgezocht, geeft me geen ontspannen avond. En omdat je alleen in de pauze elkaar even spreekt – hoe vind jij het, ja gaat wel, soms wat voorspelbaar –  is het geen samending. Net zoiets als samen een boek lezen, dat gaat ook niet. 

Vanavond had ik dus een heerlijk avondje in mijn eentje uit. Ik was lekker naar Bridget Jones’ baby. De zaal zat bijna vol, maar goed het is ook wel een superklein zaaltje hier in Wageningen met zes rijen stoelen. Er zaten denk ik vier mannen die met hun vrouw mee waren en verder giebelende vrouwen.

Het heeft lang geduurd, jaren, maar ik word steeds beter in het genieten in mijn eentje. Ik drink graag een goede cappuccino in een cafe, met een boek, krant of een tijdschrift erbij. Ik wandel graag alleen. In mijn eentje naar een stad, een stadswandeling maken en naar een museum: helemaal goed.

Andere dingen vind ik vreselijk alleen, en nog steeds moet ik er niet aan denken om in mijn eentje echt op vakantie te gaan. 

Maar goed, in mijn eentje naar de film vind ik dus echt fijn. Lekker giebelen en grinniken om flauwe humor.

Wat jij? 

11 gedachten over “Lekker in mijn eentje naar de film

    1. eens, en nog sterker: het verplicht me om mijn eigen tempo te bepalen. Als moeder in een druk gezin was ik gewend om het tempo altijd door de anderen te laten bepalen. Dat geldt ook voor de dingen die ik leuk vind: nu moet ik heel bewust bepalen of ik iets leuk vind, terwijl voorheen ik me liet leiden door het gezin. En houd ik de sfeer goed. Dat kan nog wel eens een blogje worden.

      Like

  1. Alleen uit eten gaan of vakantie vieren vind ik iets lastiger op momenten of in plaatsen waar ‘iedereen’ traditiegetrouw samen is. (Bijvoorbeeld een locatie voor familievakanties, waar ik belandde toen een relatie net uit was. Au.) Anders wil het nog weleens helpen om alles door de bril van een antropoloog te aanschouwen.

    Liked by 1 persoon

reageer

