thuis

Stoppen met voorbije hobby’s


Doe ik eigenlijk wel wat ik fijn vind? Of houd ik me een lachspiegel voor, waarin ik wel herkenbaar ben maar anders dan in het echt? Zou best kunnen. Ik heb hobby’s die ik eigenlijk helemaal niet (meer?) leuk vind. Tijd voor verandering. Maar dat vergt enige eerlijkheid naar mezelf.

  • breien: wat ik leuk vind, echt leuk, is het uitvogelen van nieuwe patronen. Puzzelen dus. Het breien zelf vind ik vaak maar saai. Ik heb bovendien gemerkt dat breien net zo slecht is voor mijn ogen als staren naar een schermpje. Ik neem me voor alleen nog kleine dingetjes te breien met veel afwisseling en ingewikkelde modellen en patronen. Zoals sokken en handschoenen. Ik ga geen truien en vesten meer breien. Twee paar sokken en een paar wanten per jaar lijkt me wel voldoende.
  • naaien: daarvoor geldt net zoiets. Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken, niet om eindeloos achter die machine te zitten. Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het maken van mijn eigen lingerie. Dat is leuk! Onzichtbaar voor de wereld draag ik de mooiste creaties. Maar ik stop met het naaien van kleren voor mezelf die veel werk kosten en me niet staan. Ook ga ik door met het naaien van tassen. Dat gaat ook meer om het ontwerpen dan om het naaien zelf en is leuk gepruts. Drie slips, een BH en een tas per jaar lijkt me wel voldoende.
  • inmaken: elke augustus plukte ik bramen en vlierbessen en maakte daar jam van. Die vond gretig aftrek in mijn grote huishouden. Maar die tijd is voorbij. Ik heb nog steeds jam uit 2014 in de kelder! Ik stop ermee. De bramen en vlierbessen zijn voor de vogels. Twee potjes jam en een potje chutney, en dat dan direct oppeuzelen als het nog vers is, lijkt me meer dan genoeg.

Zo, dat staat op papier. Dat betekent dat ik ook geen jampotjes meer hoef te bewaren, aan een meter tricot per jaar genoeg heb en nog maar drie bolletjes sokkenwol per jaar hoef te kopen. Het betekent dat al het breigaren weg kan dat niet geschikt is voor wanten en sokken. Dat ik daar echt geen lappendeken van ga breien. Dat alle stoffen weg kunnen waar ik geen lingerie en geen tas van wil maken.

Ik denk dat dit heel veel rust geeft. Want nu staren al die kisten en dozen met garen, lappen, potjes en flesjes me aan en geven me een schuldgevoel. Ik doe deze week alles weg.

16 gedachten over “Stoppen met voorbije hobby’s

  1. Dat soort dingen inderdaad. Ga ik die daadwerkelijk gebruiken, vind ik het ook nu nog mooi, na al die jaren? Want ik heb inmiddels een behoorlijke voorraad, waar ik nog aardig wat tijd voor nodig zou hebben als ik het allemaal wilde gebruiken. Vraag voor mij is dan: zou ik het over zoveel tijd nog steeds mooi vinden? Als ik daar eerlijk naar kijk, heb ik soms mijn vraagtekens. Dat zegt toch ook iets, nietwaar? 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. En herken je dit: als je dan eens iets wilt breien, koop je nieuwe wol….
      Omdat dat wat je hebt liggen, net iets te weinig is. Of iets te dik, iets te donker. Maar het blijft trekken, al die prachtige wolletjes in een mooie winkel. Ik neem me nu voor om nooit meer wol of stof te kopen op voorraad, omdat het zo mooi en goedkoop is, maar alleen dat te kopen wat ik voor het nieuwste project nodig heb.

      Liked by 1 persoon

      1. Dat heb ik wel lang gehad inderdaad. Die hoeveelheid wol komt ergens vandaan natuurlijk 😉 Maar bijna twee jaar geleden had ik met mezelf afgesproken niets meer te kopen. Na wat opstartproblemen (“oh, wat een leuk wolletje”….) heb ik nu ruim anderhalf jaar niets meer gekocht. Het is dat ik nu voor een project voor een vriendin wol gekocht heb, omdat die specifiek een bepaalde kleur wilde hebben, anders was het langer geworden. Ik moet overigens zeggen, dat het redelijk makkelijk voor me was bij het bestellen online van die wol, om niet verder te kijken op die site en meer bij te bestellen. Dus dat viel gelukkig wel weer mee:-)

        Hou er dus rekening mee dat het misschien niet gelijk lukt. Wat bij mij werkte was in mijn achterhoofd houden hoeveel ik heb liggen, en ook de vraag: wat wil ik er van maken en lukt het me om er binnen korte termijn aan te beginnen? Ik weet niet of dat voor jou ook werkt?

        Like

      2. Bedankt voor je meedenken en je tips. Ik ben tot morgen bij mijn moeder dus kan pas zaterdag beginnen met het wegdoen van de wolletjes waar ik nooit meer wat mee ga doen. Ik breng ze weg naar de Emmaus, daar liggen meer wolletjes. Daar heb ik zelf wel eens wat vandaan gehaald, die breng ik nu gewoon terug.

        Liked by 1 persoon

      3. Graag gedaan. Op zich wel handig om nog even de tijd te hebben, dan kan je misschien nog wat laten bezinken? Ik moest even zoeken wat Emmaus was (kende het niet), maar dat is een mooie plek inderdaad. En zeker als je het zelf ook daar vandaan hebt gehaald. Met de goedkopere wolletjes heb ik dat al eens eerder gedaan: naar een kringloop brengen. Het ging dan om wolletjes die ik via m@rktplaats had gekocht… Ook een “no-go-area” overigens als je wil minderen 🙂

        Liked by 1 persoon

    1. Ja ik weet nog dat ik je blog erover las. Soms houd je jezelf voor de gek. Een moestuin hoort bij wie je wilt zijn, maar als het niet lukt en je de strijd tegen de slakken niet leuk vind, dan hoeft het niet. We leven niet in een strafkamp.

      En dat geldt ook voor mijn hobbys. Met sommige houd ik mezelf voor de gek.

      Like

    1. Zou een ruilmiddag lapjes en wolletjes iets zijn? Ik lees vaak over een kledingruilmiddag. Te organiseren met je vriendinnen, alle mee wat je niet meer past of wilt, en lachen en ruilen maar. Dat lijkt me niets, want wat mij past, passen mijn vriendinnen niet. Maar wolletjes en lapjes ruilen? Wie weet kom je thuis met een geweldige inspiratie en ga je direct aan de slag!

      Liked by 1 persoon

      1. Dat zou een leuk idee zijn. Ik heb wel eens gelezen over die kledingruilmiddagen, maar heb hetzelfde probleem als jij: verschillende maten en verschillende smaken.

        Maar wolletjes en lapjes… Daar sta ik wel voor open, eerlijk gezegd.

        Liked by 1 persoon

reageer

