thuis

Roze en gele muren


Eimg_20160613_104636.jpgimg_20160613_104647.jpgimg_20160613_104700.jpgnkele blogcollegas houden me goed bij de les: ik was aan het opruimen en daar ga ik mee door tot ik in een tiny house pas. Ik had mijn hoeveelheid stoelen verminderd van 25 tot 17. Ja ik weet, 17 stoelen klinkt nog steeds belachelijk en is onbehoorlijk veel. Maar t is wel inclusief tuinstoelen, stoelen in logeerkamers, kampeerstoelen, eetkamerstoelen en bureaustoelen. Wat ik als ik drastisch minimaliseer kan verminderen tot 8: drie kampeerstoelen in de logeerkamers en vier tuinstoelen in de eetkamer plus mijn werkkruk. In mijn tiny house moet het met drie stoelen ook toekunnen: geen logeerkamers meer. Dan koop ik twee fijne opvouwbare kampeerstoelen die ook in de tuin kunnen, en heb dan alleen nog mijn werkkruk. En mischien nog iets normaals.

Maar dat was alweer maanden terug. Sindsdien is er veel meer ruimte in dit huis gekomen. Ach en eigenlijk gaat het me niet om ruimte. ruimte genoeg hier. Het gaat me erom dat ik verder wil en dit huis vol staat met spullen van een tijd die niet terug komt.

Ik breng wekelijks boeken, kleren en meuk weg. De boeken kijk ik door, en leg ze op een stapel. Als ik naar de tweedehandswinkel ga, kijk ik ze weer door. Mocht er een boek tussen zitten dat me toch nog een steekje in mijn hart geeft,  zet ik het terug, dan is dat ook prima. Voor kleren en meuk geldt  hetzelfde. Zo wordt stapje voor stapje mijn huis gevuld met dingen waar ik van houd, die van mij zijn, die ik wel om me heen wil hebben. Dingen waarvan ik niet verdrietig word, maar vrolijk. Dat is nog steeds veel van vroeger. Met veel plezier kijk ik naar kindertekeningen en frutsels van Zoon123. Maar de aanblik van stiften en knutselrubber maakt me melancholisch.

Waar ik anders over denk dan vele minimaliseerders: ik houd niet van een kaal huis zonder kleur. In mijn huis geen witte muren (alleen waar nog oude witkalk zit, zoals in het trappenhuis). De muren van mijn zitkamer zijn steenroze, die van de eetkamer zonnebloemgeel. Slaapkamers zijn vaalpaars, vaalblauw, vaalgeel en vaalgrijs (dat was een mislukt experiment). Heel zonnig en vrolijk en elke middag als de zon schijnt ben ik weer even gelukkig tussen mijn roze muren. Dat roze had steenrood zullen zijn, dus dat is ook een mislukt experiment, maar helemaal goed mislukt. Gordijnen en stoelen hebben kleur, schilderijen.. Mijn huis barst ervan.

Zoals je ziet op de foto mis ik toch een bijzettafel, maar een strijkplank werkt ook. De doos eronder is van Poes. De kamerpanten staan ten tijde van de foto in de tuin, maar inmiddels weer om me heen.

Nou, het is dus duidelijk geen VTwonenhuis. En het zijn ook geen VTwonen  foto’s.

9 gedachten over “Roze en gele muren

  1. Kleur is ook hardstikke mooi!
    Ennuh … ik heb als ik alles bij elkaar optel ook tien stoelen, in een appartement nog wel 😉 Het zou minder kunnen, maar dat vind ik nu nog niet nodig. Daarvoor zijn extra stoelen soms te handig, die wegdoen komt wel als ik alle troepjes waar ik niets mee doe weg heb gewerkt.

    Liked by 1 persoon

    1. Hoi! Ik zie wel haar blog over verdubbeldame maar geen interieurfotos. Overigens, laat het woordje ‘ook’ maar weg, in ‘ook minimalistisch’. Ik ben nog lang niet minimalistisch, zoals je wel kunt zien opmde fotos. Maar goed, VTwonen zou gewoon tijdelijk alle losse troep in de gang zetten, mooie interieurfoto gegarandeerd. Bij jou hoeft dat geeneens.

      Like

reageer

