Jij en je subculturen (1)


Ik kom oud lesmateriaal tegen van een minor interculturele communicatie die ik enkele jaren geleden heb gedaan. Ik moest drie subculturen noemen waar ik zelf bij hoor en daarvan de ongeschreven regels, waarden en normen uitwerken. Leuk om terug te lezen. Ik post dit, omdat het best verhelderend is om voor jezelf uit te werken. Hier mijn voorbeeld:

Subcultuur 1: PvdA

  • Ongeschreven regels:
    • Je leeft redelijk bescheiden, zonder uitspattingen, en zonder vertoon van rijkdom
    • Je hebt respect voor iedereen ongeacht opleiding, afkomst: iedereen mag zijn mening geven, de bakker net zo goed als de professor.
    • Je kleedt je casual-sportief, een trui en een overhemd mag, en een das alleen bij speciale gelegenheden, je draagt geen donkerblauw mantelpakje.
  • Waarden en normen:
    • We vinden dat iedereen mee moet kunnen doen in de samenleving.
    • We vinden dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
    • We zijn solidair met hen die minder geluk hebben,
    • en met hen die niet goed voor zichzelf kunnen opkomen om welke reden dan ook.
    • en met onze kinderen en komende generaties.

Subcultuur 2: vijftigers

  • Ongeschreven regels:
    • Je kleedt je niet als een oude trut maar ook zeker niet te jong.
    • Je verzorgt je uiterlijk maar gebruikt geen overdadige make-up.
    • Je gaat niet thuiszitten huishouden maar wat leuks doen met je leven nu de kinderen uitvliegen.
  • Waarden en normen:
    • We vinden dat de oude normen best wat hadden maar we staan open voor het nieuwe van de jeugd.
    • Maar we kunnen niet wennen aan het afkalven van bepaalde waarden, zoals het mindere respect van jongeren voor ouderen, het gemak waarmee afval op straat wordt gegooid, het gemak waarmee openbare dingen zoals bankjes en bushokjes worden vernield: wij zijn anders opgevoed en we vinden het jammer dat dit normbesef verdwijnt.

Subcultuur 3: kenniswerkers

  • De ongeschreven regels:
    • Je bent altijd lekker bezig of zelfs druk ook al heb je niets anders te doen dan het bijwerken van je facebookprofiel.
    • Je zegt nooit dat je terug wilt naar een vaste baan.
    • Je houdt van zelfstudie en verdieping en je hebt nooit moeite jezelf op te jutten.
  • Waarden en normen:
    • We vinden zelfontplooiing en eigen invulling van het leven heel belangrijk.

Tja, perfect is het niet, hier kun je op promoveren, en dit was maar huiswerk bij een cursus. Zeker de subcultuur van de kenniswerkers vind ik slecht uitgewerkt; misschien ben ik niet zo’n goede en weet ik de ongeschreven regels, waarden en normen niet.

Nou behoort een mens tot allerlei subculturen. Ik kan er uit de losse pols heel wat verzinnen: gezinsleden, Wageningers, Wageningse afgestudeerden, Nederlanders, Europeanen, consuminderaars, bloggers, ex-expats, natuurbelevers, Tukkers, violisten, vrouwen. En dat alles vormt mij.

Best nuttig om dit te analyseren. Het geeft inzicht welke subculturen meer of minder met elkaar matchen en welke meer of minder bij me passen. Zo ben ik een goede ex-expat en een slechte Tukker. En dus misschien ook wel een slechte kenniswerker, maar daar wil ik niet aan. Integendeel.

 

5 gedachten over “Jij en je subculturen (1)

  1. Ik vraag me af wat de ongeschreven regels, waarden en normen van Tukkers zijn. Zelf ben ik ook een soort Tukker. een soort 3e generatie import dat nauwelijks dialect spreekt en het ook nauwelijks verstaan kan en weinig om de nationale club van Twente geeft. Ik zal wel geen al te beste Tukker zijn.

    Liked by 1 persoon

  2. Superinteressant!

    Ik schreef ooit iets over de groep Twitteraars waarvan ik deel uitmaakte en vandaag schreef ik iets – zijdelings – over de bloggers.

    Leuk onderwerp om over verder te filosoferen inderdaad, bedankt!!

    Liked by 1 persoon

      1. In zekere zin sluit ik mij hierbij aan. Deze week heb ik als ‘Leidse’, ‘kind uit ongeveer middenklassemilieu’ uitgebreid gecorrespondeerd met iemand uit de ‘elite’. Daar zat qua onderwerp een blog in. Kan het zijn dat we allemaal over onze ‘soort’ nadenken door het gedoe in de Groningse studentenvereniging, of zijn jullie door iets anders geïnspireerd?
        Overigens, Mathilde, wat een goede oefening. Je bent in je blog als persoon ook duidelijk herkenbaar, zoals je kenmerken van je eigen groepen hierboven beschrijft.

        Liked by 1 persoon

reageer

