Plastic breng je weg in een plastic zak


De Vonk (bijlage Volkskrant) van vorige week gaat over onze plasticverslaving en hoe we daarvan af komen. Boeiend leesvoer! Hoe zit het in het klein? Kan ik plasticloos huishouden? Ik gebruik zo min mogelijk plastic, maar ik zou niet zonder plastic zakken kunnen. Die heb ik namelijk nodig om mijn afval te scheiden. Het klinkt als een rare kringloop.

Plastic verpakkingen breng ik naar containers bij de supermarkt. Ik stop het plastic in een plastic zak, waarin anders? Dus ik moet plastic zakken kopen om plastic weg te brengen, waarvan dan waarschijnlijk onder andere die plastic zakken worden gemaakt.

Onbruikbare kleding, schoenen en ander textiel gooi ik in een textielcontainer. Dat moet in een afgesloten plastic zak. Die moet ik dus speciaal kopen. Dit is stom!

In de badkamer gooien we rolletjes, haren en lege shampooflessen in een prullenbak. Door elkaar, want ik heb nog geen zin in drie prullenbakken in de badkamer. De shampooflessen vis ik er overigens wel uit. Ik heb een tijd geen plastic zak in de prullenbak gedaan, maar dat is niet handig, want waar dump ik dan die prullenbak in leeg? Restafval breng ik weg naar een container verderop in de straat. Ik zou best met de prullenbak over straat willen, maar de openingen van de container zijn zo onhandig en hoog dat ik de bak er niet boven leeg kan kieperen. Bovendien mag het niet: restafval moet in een afgesloten plastic zak.

Dan mijn keukenafval. Een deel gooi ik in de compostbak, maar kaaskorsten horen daar niet in. Restafval verzamel ik in een koffiezak. Een keer per week is die vol, wow, dat is weinig! Maar goed, het is wel weer een plastic zakje, drankkarton, koffiezak of wat dan ook.

Zelfs batterijen moet ik in een plastic zakje inleveren met mijn naam erop. Heeft iemand wel eens een prijs gewonnen? Ik gebruik overigens nauwelijks meer batterijen, gelukkig, voorbije ellende. Frituurvet en olie verzamel ik in een plastic fles (die van frituurolie) en lever ik ook in. Dat komt allemaal niet zo vaak voor, maar toch, het kan alleen zo.

Ik ben best benieuwd: wie heeft goede tips en gebruikt helemaal geen plastic zakken meer?

13 gedachten over “Plastic breng je weg in een plastic zak

  1. Het is krom,zoals je schrijft. Ik berg mijn zomerkleding ook op in plastic zakken. En bedacht,dat als die kapot gaan(sommige verteren snel),ik bij de super maar gewoon een stevige plastic zak koop.
    Wij hebben ondergrondse vuilcontainers. Daar kan ik wel naar toe lopen met een vol keukenbakje zonder plastic zakje. Maar dan wordt die inlaat smerig en moet ik ook het bakje steeds met sop schoonmaken. Gebruik ik weer veel water.

    Liked by 1 persoon

    1. Ha, herkenbaar. Toen ik tijdelijk geen plastic zak in mijn prullenbak in de badkamer had, maakte ik die wekelijks goed schoon met heet water en sop. Mijn zomerkleding berg ik op in koffers. Daar heb ik er tig van, vanwege al onze reizen vroeger. Die kun je hier ook voor een euro kopen bij de tweedehandswinkel. Echte Samsonites zonder wieltjes: niemand wil ze meer hebben. Maar ze zijn vrij dik en passen niet onder elk bed.

      Like

  2. In Colombia gebruikt men zo extreem veel plastic, om gek van te worden. Ikzelf heb altijd een katoenen boodschappentas bij me en in de supermarkt kennen ze me ook al als dat blonde meisje die geen plastic tas wil haha. Ik herbruik ook alles. Zo bestellen we op het werk elke dag fruit en dat komt in een plastic tas. Is het een klein tasje dan gebruikt mijn collega die voor de hondenpoep, is het een grotere tas, dan neem ik m mee naar huis voor het afval. En alle andere plastic tassen gebruik ik ook voor het afval. Niet plasticloos dus, maar wel bewust.

    Liked by 1 persoon

      1. Ze vinden dat heel goed! Mijn ene collega doet dat zelf dus ook. Ik merk wel dat ze echt minder bewust zijn om het milieu in het algemeen. Ze laten vaak eten liggen terwijl er nog maar 2 happen over zijn bijvoorbeeld. Maar dat van de zakjes is iig opgelost haha

        Liked by 1 persoon

    1. Ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Ten eerste heb ik geen grijze bak, en wat bedoel je met een extra plastic verpakking? Ik breng al mijn restafval, plastic, drankkartons, blik, glas en textiel weg naar verschillende containers bij de supermarkt.

      Like

  3. Ik zit vooral met de prullenbakzakken inderdaad. Af en toe gebruik ik wel de grote zak waar de wc-rollen inzitten (daarom koop je grote multipacks wc-rollen…), maar sinds je niet zoveel gratis plastic tasjes meer krijgt, moet ik toch echte vuilniszakken gebruiken… Al heb ik gelukkig nog wel een groot aantal plastic tassen over! Batterijen kan ik hier bij de Spar wel los inleveren.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik ben nu zo ongeveer door de oude voorraad plastic zakken heen, die dus nauwelijks meer wordt aangevuld, gelukkig. Bedankt voor de tip van de wcrolzakken. Maar dan weer: wcrollen koop je dus in plastic, ken jij papieren wcrolverpakking? Het is mooi dat je die plastic zakken kunt gebruiken in een prullenbak, maar uiteindelijk is het nog steeds een plastic zak.

      Like

reageer

