Weg van de waan wandelen


Vorige week was ik met Moeder in Zwitserland. Misschien niet het meest handige wandelland voor iemand van 87, maar we hebben genoten. Terwijl anderen in het hotel lange dagwandelingen maakten, maakten wij wat kortere waar we ook de hele dag over deden. Minder kilometers, maar net zoveel stapjes. We liepen naar Zuort, Vna, Ramosch, Zent (weet je toevallig waar we logeerden?). Kijkend naar Vna, een minibergdorp omringd door grazige weiden en naaldbossen, dacht ik (heel even) aan de Brexit. Ik bedacht dat de mensen in Vna zich waarschijnlijk de melkweg ver weg voelen van May en Johnson. De lokale krant stond er ook niet echt vol mee (British understatement).

Er was wifi in het hotel, ik hield mijn mail bij en las ook de Volkskrant digitaal met een schuin oog. Maar eigenlijk interesseerde ik me daar hoog in Zwitserland meer voor orchideeën, akeleien, het Unterengadiner Fenster en een prachtig vogeltje dat ik nog nooit had gezien: de rotskruiper.

Terug in Nederland las ik over Turkije, Nice, de Brexit en May. Grote gebeurtenissen, waar de krant vol mee staat maar waarbij de duiding nog ontbreekt. Je kunt nu dagelijks al het nieuws over de coup in Turkije lezen, maar je kunt ook over een half jaar de commentaren achteraf lezen. Dan weten we waarschijnlijk beter of die nou echt was of in scene gezet.

Vroeger in Afrika volgde ik het internationale nieuws ook met een schuin oog. Na een maand waren de meeste berichten hoogstens iets opgeschoven. Ik volg nu bloggers die geëmigreerd zijn. Die, na een  heerlijke vakantie vol familie en kennissen in Nederland, weer thuis alle stress en ellende van zich af gooien en verder gaan met het ‘echte’ leven. Die zullen herkennen dat Nederland wel erg met de waan van de wereld leeft. De waan van de wereld van de media dan, niet met het heerlijke feit dat de bramen al weer rijp zijn.

Hoe zou het zijn om in Vna te wonen?

 

 

9 gedachten over “Weg van de waan wandelen

  1. Ooooo wat een stukje naar mijn hart! Allereerst dat je dit nog zo heerlijk met je moeder kunt doen, en ten tweede natuurlijk: ja, zo zouden we allemaal moeten leven. En zo leef ik (leven wij) in ieder geval als we in Kobberø zijn (het Vna van Denemarken, zeg maar 😉 ) maar ik probeer het in NL ook wel hoor. Geen tv meer, geen nieuwsapps meer, ik hoor het wereldnieuws wel via andere bronnen en besluit dan OF ik er iets mee wil doen, zo ja: wat en hoe dan. Maar liever inderdaad ga ik brandneteltopjes plukken om soep van te maken, of sprokkelhoutjes zagen van de gesnoeide rozenstruiken en dan ruikt het straks zo lekker in de kachel… ❤

    Liked by 1 persoon

  2. Het klinkt als een heerlijke vakantie, die uiteindelijk deed waarvoor mensen zo graag op vakantie gaan: het helpt relativeren.

    De ellende in de wereld klinkt allemaal zo heftig, maar er is altijd wel iets aan de hand geweest in de wereld – en de mensheid heeft het altijd overleefd. We kunnen het toch niet veranderen door ons er heel erg druk om te maken (in sommige gevallen juist niet, want terroristen willen juist dat we vanuit angst gaan reageren). Wel kunnen we de wereld mooier maken door onze eigen omgeving mooier te maken. 😉

    Liked by 2 people

  3. Wat heerlijk met je moeder naar Zwitserland! Ik herken je verhaal wel ja, hier leeft het ook veel minder maar al die berichten uit Nederland doen lijken alsof het volop oorlog is in Europa. Ik lees alleen de hoofdpunten, meer niet. Het meeste weet ik waarschijnlijk niet eens haha. Inderdaad wat Gerlinde zegt: zodra hier bommen vallen dan gaan we ons zorgen maken haha

    Liked by 1 persoon

  4. Wat geweldig dat je dat met je moeder kan doen! Klinkt als een zalige vakantie. Wat nieuws betreft denk ik nu: ik ga er pas wakker van liggen als er hier tanks door de straat rijden. Bij wijze van spreken dan. Net als de mensen in Vna, zo te lezen 😉

    Liked by 2 people

reageer

