Handdoeken breien


Ik had vanmiddag echt een wowmomentje in de keuken: trots keek ik naar mijn zelfgebreide handdoeken, zelfgehaakte afwassponsjes en zelfgemaakt afwasmiddel. Zelf handdoeken breien? Heb ik niets anders te doen of zo?

Juist wel. Het was druk druk druk. En dat wil ik helemaal niet, maar soms gaat het zo. Vlak voor de zomervakantie is de lokale politiek dubbel druk. Afgelopen maandag raadsvergadering, dinsdag raadsvergadering en woensdag zomerborrel en nu…. vrij. Vrij van politiek dan, maar dat scheelt enorm. De lange zomeravonden thuis zijn, voelt bijna als vakantie hebben.

Tussen het lezen en schrijven en denken en overleggen door heb ik drie handdoeken gebreid. Dat kan namelijk met het verstand op nul. Ik weet het, er zijn nuttigere zaken in het leven. Maar goed, ik wou resten breikatoen opmaken. En ik had handdoeken nodig want ik kreeg mijn ouwetjes niet meer schoon in de was.

Zoals bij alles wat ik doe: ik maak er toch weer een uitdaging van. Ik wilde vierkante handdoeken, maar ik had van te voren geen idee hoeveel ik met mijn resten breikatoen zou kunnen breien. De kans dat ze dan vierkant worden is zo goed als nul. Dus ik bedacht om in een hoek op te zetten en dan te meerderen over de diagonaal. Of het dan een pannenlap, handdoek of tweepersoonslaken zou worden: vierkant verzekerd. Ook wou ik handdoeken die zowel aan de voorkant als aan de achterkant mooi zijn: op pinterest staan prachtig gebreide handdoeken, maar de meeste zijn alleen aan de voorkant mooi. En dan moet je ze zorgvuldig draperen voor de foto, net alsof ze heel nonchalant altijd zo hangen, maar dat is dus niet zo. Niets voor mij dus.

Lees op mijn blog ‘oplappen‘ hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Fluitje van een cent eigenlijk.

 

14 gedachten over “Handdoeken breien

reageer

