denk mee

Irritante reclame op websites


Een collega interviewt me; hij onderzoekt hoe mensen reclame op internet ervaren. Daar heb ik nooit zo goed over nagedacht, maar hij wel, en door de vragen van hem krijg ik het wat helderder.

Ik snap best dat er reclame staat op websites. Er staan ook advertenties in het programmaboekje dat mijn orkest maakt voor bezoekers van een concert. Net zoals een concert, is het maken van een website niet gratis. Verdienen met een website mag.

Bij veel sites (ook deze, dat is het verdienmodel van WordPress dat voor mij gratis is maar wel een bedrijf is) staan rond de tekst advertenties. Sommige flikkeren hinderlijk, maar over het algemeen kijk ik er niet naar. Ik heb er geen last van. Ik kijk ook niet naar advertenties in de krant, ik lees de artikelen. Als met advertenties de krant en wordpress kunnen blijven bestaan en goede diensten verlenen, dan vind ik dat prima.

Ook tekst die linkt naar waar je iets kunt kopen vind ik geen probleem. Ik raad wel eens een boek aan, en dan link ik naar bol.com. Als iemand het boek via die link koopt, verdien ik een grijpstuiver. Mijn bespreking wordt er niet anders door.

Ik heb een hekel aan gesponsorde artikelen, juichverhalen waarvoor betaald is. Die verhalen lijken op artikelen, maar zijn reclame. Je ziet ze ook in tijdschriften: er staat dan boven dat het een advertorial betreft, maar qua opmaak lijkt het een artikel. Ik houd er niet van.

Erger nog zijn pop ups die na een paar seconden over de tekst verschijnen. Die me verleiden om een abonnement te nemen of me aan te melden voor een nieuwsbrief. Irritant, zo snel mogelijk wegklikken die hap.

En waar ik het allermeeste gruwelijk de pest aan heb, is als pijltjes en kruisjes zo slim zijn geplaatst dat ik er per ongeluk op klik terwijl ik gewoon verder wil lezen. Dan voel ik me beet genomen.

 

6 gedachten over “Irritante reclame op websites

  1. Helemaal mee eens. Daarom heb ik ook ad block erop en ik zet die uit als ik eens via iemand iets wil bestellen.

    Begrijp het best als mensen een advertentie op hun blog zetten. Bij Teunie bijvoorbeeld staat het er zo duidelijk boven, das moeilijk verkeerd te begrijpen. Maar iets jubelend aanprijzen alsof je het zelf vindt en overal staan links met tradetracker enzo, dan heb ik het vrij snel gehad…

    Liked by 1 persoon

  2. Op jouw blog zie ik nu alleen een reclame van Ben. Geen idee wat ik exact voor adblokkerprogramma heb dat heeft schoonzoon ingesteld.
    Zolan er niet plotseling iets opflikkert of irritant in de weg zit vind ik het prima zo.

    Wat ik dom er nog weken reclames op veel sites tevoorschijn komen van een winkel waar ik een lamp heb gekocht, ik heb er nu dus een meer hoef ik er niet op het moment.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik gebruik een ad blocker. Daardoor krijg ik bijna geen reclame. Naast de ad blocker gebruik ik ook nog een blocker voor Java script. Dat houdt de meeste reclame die door de ad blocker heen komt, alsnog weg. In elk geval de meest hinderlijke. Ik zet de Java script blocker uit als ik iets van een site nodig heb dat niet zonder Java script functioneert. Dit kan ik per site instellen. Ik kom dus niet tegen dat sites mij onaangekondigd en ongewenst toeknipperen. Aleen als ik het toesta, en niet langer dan ik het toesta.

    Liked by 1 persoon

    1. ja, ik snap je best. Maar wat als iedereen adblocker gebruikt en daardoor bedrijven niet meer willen betalen voor reclame op goede websites? het onderhoud van een website kost geld, dus uiteindelijk betaal of jij voor het gebruik ervan of een bedrijf voor de reclame erop. De reclame zorgt ervoor dat jij gratis gebruik kunt maken van de sites.

      Liked by 1 persoon

      1. Nou, ik bedacht net, ik krijg evengoed nog reclame, alleen niet het soort dat ik irritant vind. Als jij verwijst naar Bol voor een boek, dan krijg ik die link. En als ik google, wat ik veel doe, dan krijg ik bovenaan een lijst met reclames. Die vind ik niet zo hinderlijk dat ik de site vermijd. Ik klik er zelfs wel eens op. Maar als ik op een site kom en ik kan de tekst niet lezen door een vervelende pop-up, dan klik ik meteen die hele site weg, in plaats van alleen de pop-up. Voor die site is het dan dus beter dat ik pop-ups geblokkeerd heb.
        Ik ga me dus niet schuldig voelen over mijn assertieve keuzes. Bedrijven die mij reclames willen laten zien, zullen het moeten aanpakken op manieren die ik acceptabel vind. Dat lijkt me normaal.

        Liked by 1 persoon

      2. en daaraan zie je dat dit toch een nieuw gebied is: bedrijven hebben er natuurlijk niets aan als iedereen massaal wegklikt. het is net als op TV, als men massaal wegloopt tijdens het reclameblok, wordt de reclame zinloos. Dus als wij gebruikers massaal wegklikken bij popups houden die vanzelf op als zijnde een stomme uitvinding die geen geld oplevert.

        Liked by 1 persoon

reageer

